لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۱۶

شهره: هر انسان با سعی و تلاش می تواند به هدف اش برسد


شهره قادری در میان 225 هزار اشتراک کننده امتحان کانکور مقام نخست را از آن خود کرد
شهره قادری در میان 225 هزار اشتراک کننده امتحان کانکور مقام نخست را از آن خود کرد
شهره قادری در میان 225 هزار اشتراک کننده امتحان کانکور مقام نخست را از آن خود کرد. وی امروز در صحبت با رادیو آزادی گفت که عرف و رفتار های اجتماعی نادرست در جامعه افغانی باعث شده است تا دختران از تحصیلات عالی باز مانند.

شهره گفت، در صورت داشتن هدف و تلاش برای رسیدن به آن، هیچ مشکلی مانع دست یابی به آن هدف نمی شود.

شهره که در میان 225 هزار اشتراک کننده امتحان کانکور با کسب 352 نمره مقام نخست را از آن خود ساخته می گوید: اقتصاد ضعیف خانواده ها و تاثیرات ناگوار اجتماعی، دختران افغان را نمی گذارد تا به تحصیلات شان ادامه دهند.

وی گفت که شرط حتمی رسیدن به هدف اینست که باید برنامه داشت و برای تطبیق بهتر آن تلاش کرد:
« زمانی که هدف داشته باشیم و برای رسیدن به آن تلاش کنیم هیچ مانع وجود نخواهد داشت، باید بگویم که دختران در جامعه ما از اثر عرف و رفتار های نادرست اجتماعی و مشکلات دیگر نمی توانند تحصیل کنند. اما همه چیز به دست خود شان است اگر تلاش کنند و هدف داشته باشند هر مشکل حل می شود.»

در امتحان کانکور سال 1392 نظر به آمار نشر شده 225 هزار تن اشتراک داشتند که 135 هزار تن آنان با کسب نمرات متفاوت به موسسات تحصیلات عالی، نیمه عالی دولتی و غیر دولتی راه یافتند.

اما شمار زیاد از محصلین در ولایت بلخ می گویند، با وجودیکه درس خوانده اند و نمرات خوب کسب کرده اند، نتوانسته اند به پوهنتون های دولتی راه یابند، اما بر عکس به موسسات خصوصی تحصیلات عالی معرفی شده اند.

فرید یکی از اشتراک کننده های امتحان کانکور در مورد به رادیو آزادی گفت:
« من با کسب بیشتر از 280 نمره نتوانستم به پوهنتون دولتی راه پیدا کنم مرا با تخفیف به یکی از موسسات تحصیلات عالی خصوصی معرفی کرده اند، اما چند نفر دیگر که نمرات شان در حدود 260 است به موسسات دولتی به گونه دلخوا راه پیدا کرده اند.»

در سال های گذشته یگانه مشکل عدم جذب بیشتر فارغین صنوف دوازدهم به پوهنتون های دولتی عدم ظرفیت جذب در پوهنتون های ولایات مختلف کشور بود.

اما پوهندوی دکتور محمد ناصر حیدر معاون پوهنتون بلخ در صحبت با رادیو آزادی گفت که سطح جذب در تمام پوهنتون های کشور به شمول پوهنتون بلخ نسبت به گذشته 30 درصد افزایش یافته است:

« سطح جذب در پوهنتون های دولتی بلند رفته و در پوهنتون بلخ 16 پوهنځی موجود است، ما سال گذشته بیشتر از 3 هزار محصل جذب کردیم که امسال بیشتر از 4 هزار جذب می شود.»

قابل یاد آوریست که نتایج امتحان کانکور همه ساله به تاریخ پانزدهم ماه حوت اعلان می شد، اما امسال نظر به معلومات وزارت تحصیلات عالی، به خاطر اشتراک بیشتر متقاضیان در امتحان کانکور این نتایج تا نیمه نخست ماه حمل به تعویق افتاد.

مجیب الرحمن حبیب زی، مزارشریف
XS
SM
MD
LG