لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۵۱

هرسه کاندید پیشتاز نقش مشاور را برای کرزی در نظر گرفته اند


هر سه کاندید پیشتاز در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان گفته اند که در حکومت شان به رییس جمهور کرزی به حیث مشاور جای خواهند داد.

بعد از گذشت سیزده سال، بالاخره رییس جمهور کرزی قدرت را به یک شخص دیگر خواهد سپرد، اما چون هر سه کاندید پیشتاز در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان گفته اند که برای وی در حکومت های شان به حیث مشاور جای خواهند داد، با وصف کنار رفتن از قدرت حامد کرزی نقش پر تاثیر خواهد داشت.

براساس قانون اساسی افغانستان حامد کرزی نمی تواند برای بار سوم رییس جمهور شود، اما این مساله هم یک امر پنهان نیست که وی می خواهد بعد از انتخاب رییس جمهور جدید هم در افغانستان نقش مرکزی را بازی کند.

کارشناسان می گویند، حامد کرزی برای آنکه در حکومت آینده تاثیر داشته باشد، به شکل پنهانی هم کار کرده است.

دور نخست انتخابات ریاست جمهوری افغانستان به تاریخ پنجم اپریل دایر شد و در صورت ضرورت دور دوم آن در ماه می سال جاری میلادی برگزار خواهد شد.
اشرف غنی احمدزی گفته است که اگر رییس جمهور افغانستان شود، برای حامدکرزی به حیث مشاور وظیفه خواهد داد. زلمی رسول و عبدالله عبدالله هم این مساله را قبول کرده اند.

زلمی رسول و عبدالله عبدالله هم حامدکرزی را پذیرفته اند

زلمی رسول در ماه گذشته به روزنامهء گاردین چاپ بریتانیا گفت، حامد کرزی نقش خودش بازی می کند. به گفتهء وی حامد کرزی به حیث یک سیاستمدار جوان در تاریخ افغانستان نقش داشته است و هنوز هم طرفداران زیاد دارد.

حتی عبدالله عبدالله مخالف سیاسی سابق حامد کرزی هم از وی ستایش کرده است که تصمیم دارد قدرت را به رییس جمهور آینده بسپارد و این نخستین بار خواهد بود که قدرت به طور دموکراتیک آن در افغانستان انتقال می یابد.

زبیرشفیقی کارشناس مسایل سیاسی در کابل می گوید، شاید رییس جمهور آینده با دادن نقش مرکزی به حامدکرزی احساس خطر کند، اما رییس جمهور سابق می تواند خیلی موثر ثابت شود.
آقای شفیقی در صحبت با رادیو آزادی گفته است:
"کرزی کسی است که در قوم و منطقهء خود نفوذ زیاد دارد. علاوه برآن با برادران تاجک و هزاره هم رابطهء محکم داشته، کسی است که یک نفوذ ملی دارد."

حامد کرزی به حیث صدراعظم!
تعدادی زیاد کارشناسان می گویند، حامد کرزی در خفا تلاش می کند تا در حکومت آینده برایش جایی پیدا کند. در حالیکه حامد کرزی تا اکنون بطور آشکار از کدام کاندید مشخص حمایت نکرده است، اما طوری معلوم می شود که از مشاور سابق اش زلمی رسول حمایت کرده است.

نصرالله ستانکزی استاد پوهنتون کابل با ابراز اینکه شاید تعیین حامدکرزی به حیث مشاور، خوش واشنگتن بیاید در صحبت با رادیو آزادی گفت:
"من فکر می کنم، مشکل رییس جمهور کرزی با امریکا یک مشکل ستراتیژیک نباشد. برعکس باید امریکایی ها خوش باشند که یک زمامدار با تجربه در کنار متحد نو شان قرار دارد تا متحد نو از تجارب وی استفاده کند."

به عقیدهء کارشناسان، هر کسی که رییس جمهور افغانستان شود، برای پیشبرد سیاست هایشان با منطقه، امریکا، ناتو و مناطق قباییلی به تجارب ده ساله حامد کرزی نیاز خواهند داشت و بدون در نظر داشت این نکته که سه کاندید پیشتاز حرف هایشان عملی خواهند کرد یاخیر؟ نزدیکی حامد کرزی با قدرت آینده در افغانستان زیاد ممکن است.
XS
SM
MD
LG