لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۲۳

آیا انتخابات افغانستان به دور دوم خواهد رفت؟


کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان می گوید: برای رفتن انتخابات ریاست جمهوری به دور دوم هرگونه آماده گی دارد.

پس از نشر نتایج قسمی انتخابات، برخی حدس و گمان های وجود دارند که احتمالاً انتخابات ریاست جمهوری به دور دوم خواهد رفت.

اما کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان می گوید: هنوز پیش از وقت است تا در این مورد صحبت شود.

سوالی که نزد بسیاری ها، پس از اعلان نتایج قسمی انتخابات ریاست جمهوری مطرح می شود، همین است که آیا انتخابات ریاست جمهوری افغانستان با شرکت دو نامزد پیشتاز به دور دوم خواهد رفت؟

دو روزنامه امریکایی این موضوع را برجسته ساخته اند، یکی نیویارک تایمز دوم واشنگتن پوست.

روزنامه نیویارک تایمز در گزارشی، از احتمال رفتن انتخابات ریاست جمهوری به دور دوم با شرکت عبدالله عبدالله و اشرف غنی احمدزی سخن زده است.

روزنامه این نکته را هم به نقل از کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان برجسته ساخته که هشت صد و هفتاد مورد از تقلب در جریان برگزاری انتخابات شانزدهم حمل شناسایی شده اند.

نیویارک تایمز می گوید: این ارقام بیشتر از انتخابات سال 2009 میلادی است زیرا در آن وقت، بیش از 815 مورد تقلب ثبت شده بود.

واشنگتن پوست نوشته که عبدالله عبدالله با آنکه در صدر فهرست نتایج قسمی دیده می شود، با نتیجه پنجاه درصد جمع یک فاصله زیاد دارد و احتمال رفتن انتخابات به دور دوم متصور است.

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان دیروز نتایج قسمی انتخابات شانزدهم حمل را اعلان کرد که در آن عبدالله عبدالله در صدر، اشرف غنی احمدزی دوم و زلمی رسول سوم هستند.

نادر نادری رئیس موسسه انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان می گوید: هنوز زود است تا در مورد دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان صحبت شود.

آقای نادری به رادیو آزادی گفت: حالا پروسه طولانی در پیشرو است که نتیجه انتخابات شانزدهم حمل را مشخص می سازد.

هر چند نتیجه نود درصد باقی مانده آرا تا تقریباً یک ماه دیگر اعلان خواهد شد، اما براساس قانون اساسی افغانستان اگر هیچ یک از نامزدان ریاست جمهوری در دور نخست، آرای پنجاه در صد جمع یک را کسب نکنند، دور دوم انتخابات با حضور دو نامزد پیشتاز برگزار می شود.

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان می گوید: اگر انتخابات به دور دوم برود، هرگونه آماده گی لازم را از لحاظ تخنیکی و مالی گرفته است.

نور محمد نور سخنگوی این کمیسیون به رادیو آزادی گفت: در صورت رفتن انتخابات به دور دوم، دو هفته پس از اعلان نتایج نهایی انتخابات شانزدهم حمل، دور بعدی میان دو نامزد پیشتاز برگزار خواهد شد.

دو نامزد پیشتاز در انتخابات شانزدهم حمل گفته اند که آماده اند اگر در دور اول آرای پنجاه در صد جمع یک را کسب نکنند، در دور دوم شرکت کنند.

در سال 2009 عبدالله عبدالله از شرکت در دور دوم انتخابات در برابر حامد کرزی صرف نظر کرد.

اما این بار عبدالله عبدالله و هم اشرف غنی احمدزی آماده گی خود را برای رقابت در صورت رفتن به دور دوم انتخابات ابراز کرده اند.


جاوید نعیمی
XS
SM
MD
LG