لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۳۹

روسیه: اوکرایین در آستانه جنگ داخلی قرار دارد


دیمتری میدویدیف صدراعظم روسیه
دیمتری میدویدیف صدراعظم روسیه
روسیه می گوید، اوکرایین در آستانه جنگ داخلی قرار دارد. دیمتری میدویدیف صدراعظم روسیه این را در اعلامیهء که در صفحه فیس بوک اش نشر شده گفته است.

صدراعظم روسیه این سخن را پس از هشدار اوکرایین برای راه اندازی یک عملیات وسیع بر ضد جدایی طلبان طرفدار روسیه گفته است.

حکومت اوکرایین دیروز ضرب الاجل را برای جدایی طلبان طرفدار روسیه تعیین کرد تا سلاح شان را به زمین گذاشته و ساختمان های دولتی اشغال شده را ترک کنند.

اما این ضرب الاجل حکومت اوکرایین بدون رعایت از سوی جدایی طلبان طرفدار روسیه در شرق این کشور به پایان رسید.

بر اساس خبرگزاری رویترز، با آنکه از ضرب الاجل تعیین شده برای جدایی طلبان طرفدار روسیه بیش از 24 ساعت می گذرد هنوز هم نشانهء از مداخله نیرو های اوکراینی در شرق این کشور گزارش نشده است.

اما الکساندر تورچینوف سرپرست ریاست جمهوری اوکرایین اصرار کرده که عملیات نظامی در منطقه دونتسک در شرق این کشور آغاز شده است.

تورچینوف گفته است، عملیات طی مراحل در نظر گرفته شده راه اندازی خواهد شد:

« امروز صبح یک عملیات ضد تروریستی در شرق منطقه دونتسک آغاز شد. اما این عملیات مرحله به مرحله، مسوولانه و با احتیاط انجام می گردد. یکبار دیگر تاکید می کنم که هدف این اقدامات حفظ باشندگان است و همچنان جلوگیری از تروریزم و جرم و جنایات است و هدف آن تلاش برای جلوگیری از فروپاشی اوکرایین است.»

کیف مسکو را به دست داشتن در نا آرامی های اخیر در شرق اوکرایین متهم کرده است.
از سوی دیگر جدایی طلبان طرفدار روسیه با اشغال بیش از ده شهر در شرق اوکرایین خواهان پیوستن با روسیه اند.

امریکا نیز خواستار توقف حمایت روسیه از جدایی طلبان اوکراینی شده است.

باراک اوباما رییس جمهور امریکا، در گفتگوی تلیفونی با ولادیمیر پوتین، همتای روسی خود، دولت روسیه را به حمایت از جدایی‌ طلبان مسلح در شرق اوکرایین متهم کرده و از او خواسته است این گروه ‌ها را وادار کند تا دست از عملیات مسلحانه بر دارند.

به گفته قصر سفید، این تماس تلیفونی به درخواست پوتین صورت گرفت و نخستین گفتگوی رهبران امریکا و روسیه در دو هفته اخیر بوده است.
XS
SM
MD
LG