لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۰۶

چهارمین نمایشگاه بین المللی افغان ترک در کابل برگزار شد


چهارمین نمایشگاه بین المللی افغان ترک از سوی انجمن صنعتکاران ترکی به همکاری اتاق تجارت و صنایع افغانستان در شهر کابل برگزار گردید.

گفته می شود که در این نمایشگاه 70 شرکت در یک صد غرفه از هر دو کشور محصولات و خدمات تجاری خود را به نمایش گذاشته اند.

مسوولان اتاق تجارت و صنایع افغانستان به روز سه شنبه در کابل تدویر همچو نمایشگاه ها را برای رشد و توسعه تجارت میان تاجران هر دو کشور خیلی با اهمیت خواندند.

محمد قربان حقجو رییس این اتاق در مراسم افتتاح این نمایشگاه گفت:

" این خود یک فرصتی است برای تجار افغانی تا از طریق ترکیه با دنیا وصل شوند، سرمایه گذاری ها در بخش تجارت، صنایع مرتبط با زراعت، صنایع پروسس و ارزش افزایی برای مواد معدنی باید فراهم بکنیم. چهار سال پیش که ما اولین نمایشگاه را دایر کردیم حجم تجارت ما 150 میلیون دالر بود ولی امروز یک صد فیصد بالا رفته و سه صد میلیون دالر شده است. "

آقای حقجو تدویر همچو نمایشگاه ها را فرصت مناسب برای تاجران افغان جهت آشنایی با تکنالوژی های جدید و عصری خواند.

قرار معلومات اتاق تجارت و صنایع افغانستان، نمایشگاه افغان ترک از تاریخ 26 الی 29 حمل یعنی برای چهار روز بر روی علاقمندان باز خواهد بود.

در این نمایشگاه انواع مختلف مواد ساختمانی، ماشین آلات زراعتی و خدمات الکترونیکی و همچنان لباس، مواد غذایی، فرنیچر منازل و دفاتر رسمی در 40 غرفه افغانی و 30 غرفه ترکی به نمایش گذاشته شده بود.

سومین نمایشگاه محصولات افغان ترک سال گذشته در شهر کابل برگزار شده بود که در جریان چهار روز حدود بیست هزار تن از آن دیدن کردند.

عبدالهادی ارغندیوال وزیر اقتصاد افغانستان که در این نمایشگاه حضور داشت بیشتر روی ایجاد روابط تجاری میان کشورهای منطقه تاکید داشت.

آقای ارغندیوال از مقامات ترکی خواست تا زمینه توسعه تجارت تاجران این کشور را به افغانستان بیشتر از پیش فراهم نمایند.

صدها تن از بازدید کننده گان افغان در روز افتتاح نمایشگاه افغان ترک شرکت کرده بودند و از نمایش محصولات هر دو کشور با شور و ذوق فراوان استقبال کردند.

در همین حال اسماعیل آرامز سفیر ترکیه در کابل گفت که آنان تلاش دارند تا نمایشگاه مشابه را در ترکیه نیز برگزار نمایند تا محصولات افغانی را به مردم ترکیه معرفی نمایند:

" امیدوار هستم توسط این نمایشگاه از طرف هر دو کشور سرمایه گذاران و تاجران که یکجا آمده اند بخاطر پیشروی و توسعه اقتصاد هر دو کشور خدمت نمایند. ما ترک ها افغان ها را منحیث یک برادر خود می شناسیم. "

اتاق تجارت و صنایع افغانستان می گوید که در سال 1392 میزان تجارت ترکیه و افغانستان به حدود 297 میلیون دالر رسید که بخش عمده آن از این مبلغ را واردات افغانستان از ترکیه را تشکیل میدهد.

به اساس معلومات این اتاق در سال 1391 تفاهمنامه همکاری را نیز با جانب ترکی به امضا رسانیده اند که بر اساس آن تا 10 سال آینده نمایشگاه های مشابه از هر دو کشور برگزار خواهد شد.


ویدا بره کی
XS
SM
MD
LG