لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۳۳

بخش دیگر از نتایج ابتدایی انتخابات افغانستان اعلان می شود


کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان می گوید، به زودی یک فیصدی بزرگ آرای انتخابات ریاست جمهوری، اعلان خواهد شد.

ضیاالحق امرخیل رییس دارالانشای کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان در صحبتی با رادیو آزادی گفت، این بار آرای مردم بعد از تفکیک رای واقعی و تقلبی با یک فیصدی بزرگی اعلان می شود.

کمیسیون مستقل انتخابات روز یکشنبه 10 درصد آرای 26 ولایت را اعلان کرد که بر اساس آن عبدالله عبدالله بیش از 41 فیصد، اشرف غنی احمدزی بیش از 37 فیصد و زلمی رسول حدود 10 درصد رای را بدست آوردند.

رییس دارالانشای کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان گفت، این فیصدی را که کمیسیون اعلان کرده بود، بعد از بررسی دوباره با فیصدی آرای جدید یکجا اعلان خواهد شد.

ضیاالحق امرخیل همچنان در مورد تفکیک رای واقعی و تقلبی یعنی رای پاک و ناپاک به رادیو آزادی گفت:

" کمیسیون مستقل انتخابات مرحلهء حساس را آغاز کرده که آن پاک کاری آرای مردم است. در حال حاضر کمیسیون مستقل انتخابات در ولایت مختلف و دفتر مرکزی کمیسیون در کابل شمارش دوبارهء رای 500 محل انتخاباتی و تفتیش 400 محل دیگر را حکم داده است و کمیسیون همه روز به پاک کاری آرا پرداخته و به پیش می رود. "

کمیسیون مستقل انتخابات رای مراکز را قرنطین می نماید که رای انداخته شده امضاء رییس و مهر مرکز انتخاباتی را نداشته باشند و رای حوزه ها و محلات انتخاباتی مورد قبول نیست که در روز انتخابات به طور خود سر ایجاد شده اند و همچنان رای محلاتی که در آن بی نظمی به مشاهده رسیده و علاوه بر آن، رای مراکز که مسوولان کمیسیون انتخابات مورد لت و کوب قرار گرفته نیز مشکوک محاسبه خواهد شد.

کمیسیون مستقل انتخابات می گوید، در برخی مراکز انتخاباتی رای مساوی به دو صندوق انداخته شده که احتمال سازش بین دوکاندید متصور است.

مسوولان همچنان گفتند که آن آرای نیز باطل اعلان خواهند شد که در خریط های محافظوی جمع آوری نشده اند.

قرار است، نتایج ابتدایی انتخابات از سراسر کشور در هفتهء اول ماه ثور اعلان شود و بلاخره در 24م ماه ثور نتایج نهایی اعلان خواهد شد.

پس از اعلان نتایج نهایی، کاندید که بیش از 50 درصد آرا را بدست آورد، رییس جمهور اعلان می شود، در غیر آن دور دوم انتخابات در ظرف دو هفته بین دو کاندید پیشتاز برگزار خواهد شد.

کمیسیون های مستقل انتخابات و سمع شکایات انتخاباتی گفته اند که در صورت نیاز، برای برگزاری دور دوم انتخابات آماده گی دارند.
XS
SM
MD
LG