لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۰۷

عوامل کاهش عواید گمرکات افغانستان چی بوده است؟


ریاست عواید و گمرکات وزارت مالیه افغانستان گفته است که کاهش پنج و نیم درصدی تجارت در ربع اول سالجاری مالی سبب شده که عواید گمرکات کشورهم در عین زمان در مقایسه به سال گذشته هجری شمسی، سه اعشار یه سه درصد پایین بیاید.

گل مقصود ثابت معیین این ریاست به روز پنجشنبه به رادیو آزادی گفت که میزان عواید و تجارت، به سبب نامشخص بودن سرنوشت سیاسی افغانستان کاهش یافته است.

وی نگرانی ها در باره نتیجه انتخابات در افغانستان را از عوامل اصلی عدم علاقه مندی تجار به سرمایه گذاری و تجارت در این کشور خواند:

" من فکر می کنم که یک فرد عام هم می داند که در این ربع اول سال 1393 چی حال بود، انتخابات، سیاست و کمپاین های انتخاباتی بود و به همین خاطر هیچ تاجری سرمایه گذاری نمی کرد و همه بازارها تقریباً متوقف بودند، طبعاً که تاثیرات خود را بالای عواید کشور دارد و حالا که انتخابات بخیر گذشت و موفق هم بود، توقع ما اینست که آهسته آهسته وضعیت در این بخش بهتر شود. "

وزارت مالیه افغانستان نیز با نشر اعلامیه گفته که کاهش در عواید به دلیل پایین آمدن میزان واردات موتر، تجهیزات برقی و ارتباطی، مواد سوختی و سگرت به وجود آمده است.

این وزارت هم چنان گفته که اخیراً بخش از عواید را که ده اعشاریه شش میلیارد افغانی می شود، جمع آوری کردند که نشان میدهد سه اعشار یه سه درصد کاهش در عواید گمرکات در ربع اول سال مالی به میان آمده است.

به تازه گی بانک انکشاف آسیایی اعلام کرد که رشد اقتصادی افغانستان در سال 2013 میلادی هشت درصد کاهش یافته است، اما مسوولان در ریاست عواید و گمرکات وزارت مالیه گفته اند که تا حالا گزارش دقیق در این باره را به دست نیاورده اند، اما با آن هم اظهارات بانک انکشاف آسیایی را دور از حقیقت نمیدانند.

در عین حال محمد قربان حقجو رییس اتاق تجارت و صنایع افغانستان می گویدکه خروج تدریجی قوت های خارجی از کشور، تعلیق امضای موافقتنامه امنیتی و دفاعی با امریکا و نگرانی ها در خصوص انجام موفقانه انتخابات، از دلایل کاهش در عواید بوده است:

" کالا های که کمتر وارد شده است، مواد ساختمانی است چرا که در یک سال گذشته پروژه های ساختمانی یا به تاخیر افتید و یا هم کاملاً به حالت تعلیق درآمد بخاطر اینکه یک تعداد تجار و سرمایه گذار علاقه مند این نبودند که سرمایه گذاری بکنند، چون آینده افغانستان درست پیشبینی شده نمی تواند، دوم موضوع کالاهای که برای حضور نیروهای خارجی در افغانستان ضورت بود، پی آر تی ها در ولایات افغانستان بسته شده اند، آنها یک رقم بالای از تقاضا را در مارکیت ولایات ایجاد کرده بودند. "

آقای حقجو همچنان ابراز امیدواری کرد که پس از اعلان نتیجه انتخابات و روی کار آمدن حکومت جدید، میزان سرمایه گذاری و تجارت در کشور بیشتر از گذشته، رونق و گسترش یابد.

در عین حال برخی از کارشناسان اقتصادی گفته اند که برگزاری یک انتخابات شفاف و تشکیل یک تیم جدید در افغانستان و امضای موافقتنامه امنیتی و دفاعی با امریکا، می تواند سبب بهبود وضعیت اقتصادی و رشد سرمایه گذاری در این کشور گردد.


جمشید حبیب زاده
XS
SM
MD
LG