لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۲۶

«آغا جام معتصم بخاطر نداشتن ویزه دبی تحت نظارت قرار دارد»


پس از وضع محدودیت ها بالای آغا جان معتصم یک مقام اسبق طالبان و بوجود آمدن برخی از مشکلات در روند گفتگو های صلح، شورای عالی صلح می گوید که پس از این تمام گفتگو های مرتبط به صلح در داخل افغانستان صورت گیرد.

محمد اسماعیل قاسمیار مشاور روابط بین المللی این شورا به روز پنجشنبه به رادیو آزادی گفت، آغا جان معتصم توسط پولیس امارات متحدهء عربی تحت نظارت قرار دارد.

او می گوید، تلاش های دیپلوماتیکی آنان برای آزاد ساختن معتصم از نظارت جریان دارد:

« معلومات ما نشان میدهد که برخی مشکلات تخنیکی و مشکل در ویزهء اقامت به وجود آمده بود که به نظر من پولیس بعضی محدود بالای او وضع کرده است.
هر زمانیکه که تلاش کردیم گام های مثبت برداریم، همچو مشکلات به وجود میآید، و این کار حلقات استخباراتی است که نمی خواهند تلاش های صلح در افغانستان نتیجهء مثبت داشته باشد. »


قاسمیار گفت که آغا جان معتصم بنابر نداشتن ویزه در امارات تحت نظارت قرار دارد.
در یک اعلامیهء شورای عالی صلح آمده است که زمانی صلح در این کشور تامین می شود که گفتگو های صلح در داخل افغانستان و به رهبری افغان ها صورت گیرد.

در اعلامیه آمده است هر آن زمانی که مقامات شورای عالی صلح افغانستان در گفتگو با نماینده های طالبان پیشقدم می شوند، استخبارات منطقه در مقابل این گفتگو ها می ایستند.

بحث ها در مورد تحت نظارت قرار گرفتن آغا جان معتصم در حالی به نشر می رسند که وزارت خارجهء افغانستان به روز دوشنبه گفت، که آغا جان معتصم در امارات متحدهء عربی لادرک گردیده است.

بر اساس گزارش ها هر زمانی که برخی از مقامات و اعضای طالبان مسلح تلاش گفتگوهای صلح را با حکومت افغانستان کرده اند، کشته و به گونه مرموز جلو آنان گرفته شده است.

اما برخی از آگاهان سیاسی به این نظر اند که تمام تلاش های صلح توسط استخبارات پاکستان به تعویق میافتد، و به گفتهء آنان پاکستان نمی خواهد که افغانستان به سوی ترقی و پیشرفت گام بردارد.


ژوبین احمدی
XS
SM
MD
LG