لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۰۹

آسیا، "منطقه آینده" در محور سیاست خارجی بارک اوباما


در حالیکه اوکرایین و سوریه پر از دشواریست، ترقی و ظهور چین آزمون بزرگیست که ایجاب توجهء جدی امریکا را می کند، برای کسانی که به اتکای امریکا به آسیا باوردارند، باید آسیا به مثابهء یک "منطقه آینده" در محور سیاست خارجی بارک اوباما باقی بماند.

روزنامهء فاینانشل تایمز می نویسد، این علاقمندان اتکا به آسیا مسرور از آن خواهند شد که با وصف بحران موجود با روسیه، رییس جمهور امریکا در این هفته مسافرت به چهار کشور آسیایی را از جاپان آغاز می کند.

اما همه از این مسافرت مسرور نیستند. منتقدان می گویند، توجه به آسیا و تصور مبهم قصر سفید در مورد اینکه آسیا "آینده" است، باعث آن شده است تا ایالات متحده در مورد دشواری های خطرناک تر در شرق میانه و اروپا غفلت کند.

برخی ها استدلال می کنند توجه مغرورانهء ادارهء اوباما به آسیا باعث آن شد، تا بشاراسد و ولادیمیر پوتین با اطمینان براینکه توجهء امریکا به شرق دور معطوف است، از قدرت استفاده کنند.
هفتهء گذشته توماسز سیمونیاک (Tomasz Siemoniak) وزیر دفاع پولند پیشنهاد کرد که در روشنایی بحران در اوکرایین، اینک امریکا باید به اروپا توجه کند.

روزنامهء فاینانشل تایمز می پرسد:

پس آیا این توجه به آسیا یک اشتباه بود؟

در حقیقت نه. در یک دههء آینده غالباً چین به حیث بزرگترین اقتصاد جهان تبارز خواهد کرد و یگانه رقیب احتمالی دراز مدت امریکا در ابرقدرت بودنش خواهد بود.

آسیا در مجموع مرکز در حال افزایش اقتصاد جهان است و بنابردلایل دراز مدت ستراتیژیک و اقتصادی تا هنوز هم برای ایالات متحده معقول است تا وقت بیشتر را برای تحکیم موقف اش در آسیا صرف کرده، وقت کمتری را صرف توجه به شرق میانه و جدل های بالای قدرت در اروپا کند.

به نوشتهء روزنامهء فاینانشل تایمز، تا اکنون تلاش های امریکا در مخالفت با چین کافی بوده است، اما برای آنکه متحدان امریکا را اقناع کند، بسنده نیست. جاپان از اینکه امریکا در مورد اعلان یک ساحهء هوایی دفاعی توسط چین از خود خیلی شکیبایی نشان داده است، نگرانی دارد.

تصرف یک کشتی جاپانی در آب های چین به تعقیب یک ادعای غرامت دوران جنگ بروز یکشنبه، باعث افزایش تنش ها در این منطقه خواهد شد و این در حالیست که بارک اوباما مسافرتش را به کشور های آسیا پاسفیک از جاپان آغاز می کند.
XS
SM
MD
LG