لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۴۰

عفو بین الملل: هفت پیشنهاد برای رییس جمهور آیندهء افغانستان


سازمان عفو بین الملل (امنستی انترنیشنل) پیشنهاد کرده است که رییس جمهور آیندهء افغانستان باید در بخش حقوق زنان و عموماً حقوق بشر توجه بیشتر نماید.

به نظر امنستی انتخابات 16 حمل در افغانستان مهمترین حادثهء تاریخی بعد از سقوط طالبان در افغانستان بود و این انتخابات تنها تعیین کنندهء رییس جمهور آیندهء افغانستان نیست، بلکه آغاز یک مرحلهء نو را برای افغانستان نشان می دهد.

سازمان عفو بین المللی یا امنستی انترنیشنال تامین حقوق زنان و دختران را برای امنیت آینده افغانستان بسیار مهم می شمارد. این سازمان از کاندیدان ریاست جمهور افغانستان می خواهد در ساحهء تامین حقوق زنان بیشتر تلاش نمایند و در تلاشهای تامین صلح نیز به زنان نقش بدهند.

در این راستا سازمان عفو بین المللی در راپور اخیر خود برای رهبر آینده در ساحه تامین حقوق زنان در افغانستان هفت پیشنهاد دارد

اول:
سازمان عفو بین المللی می گوید، رییس جمهور نو افغانستان باید حقوق زنان و دختران را با مشارکت آنها در تمام مسایل کشور، تامین نماید و در دورهء انتقال زنان باید نقش داشته باشند و در حاشیه قرار نگیرند.

دوم:
رییس جمهور نو افغانستان باید اعدام را از بین ببرد. به نوشته امنستی محاکم افغانستان از ستندرد های بین المللی خیلی پایینتر است. در سال گذشته دست کم 300 نفر انتظار اجرای حکم اعدام در افغانستان بودند. علاوه بر آن در سال گذشته 174 مجرم دیگر به اعدام محکوم شدند. از متهمین با زور و شکنجه اقرار گرفته می شود و بر همین اساس بر آنها حکم صادر می شود.

سوم:
رهبر نو افغانستان برای تامین حقوق در کشورش باید
تعهدات بین المللی را بجا آورد. افغانستان اعلامیه جهانی حقوق بشر را امضا کرده و برای انجام این تعهد باید به کمیسیون مستقل حقوق بشر این کشور کمک کند.

چهارم:
رییس جمهور نو افغانستان باید به مردم اطمینان بدهد که افغانان و خارجیانی که در این کشور دست به جنایات جنگی زده اند به کرسی عدالت کشانده می شوند.

پنجم:
رییس جمهور نو افغانستان باید به افراد بیجا شده کمک کند . نظر به معلومات اداره مهاجرین سازمان ملل متحد در حدود 600 هزار نفر بخاطر جنگ ها ، بی امنیتی ، بیکاری و خشکسالی در داخل این کشور بیجا شده اند. این افراد در بسیار موارد از سرپناه، آب آشامیدنی و مواد خوراکی کافی محروم می باشند. امنستی انترنیشنل پیشنهاد می کند که حکومت باید به این افراد کمک کند.

ششم:
رییس جمهور نو افغانستان باید به معافیت جنایتکاران جنگی سابق خاتمه دهد و علاوه بر آن در مورد جنایتهای قبلی آنها تحقیق نماید.

هفتم:
رییس جمهور نو افغانستان باید از آزادی بیان حمایت کند به نوشته امنستی انترنیشنل فشار بر ژورنالستان در افغانستان هر روز بیشتر می شود و خبرنگاران نمی توانند در مورد جنایتهای که مقامات حکومتی در آن دست دارند به آزادی خبر نشر کنند. ژورنالستان همچنان در مورد پامال گردیدن حقوق بشری مردم توسط طالبان هم نمی توانند به وضاحت نشرات کنند.
به نوشته امنیستی انتخابات افغانستان یک موقع خوب برای رییس جمهور نو می باشد تاحقوق بشری و به طور مشخص حقوق زنان را در صدر اجندای کاری خود جا بدهد.
XS
SM
MD
LG