لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۴۶

نیکزاد: 14 رسانه به دلیل تخلف در جریان انتخابات جریمه نقدی شدند


فریده نیکزاد رییس کمیسیون رسانه های کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان
فریده نیکزاد رییس کمیسیون رسانه های کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان
کمیسیون رسانه های کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان، برخی از رسانه های داخلی را به دلیل تخلف در جریان انتخابات محکوم بپرداخت جریمه نقدی کرد.

یک رادیو و سیزده تلویزون خصوصی داخلی به دلیل پوشش جانبدارانه و عدم رعایت لایحه تنظیم فعالیت های رسانه یی در انتخابات و نقض قوانین دوره سکوت محکوم بپرداخت جریمه نقدی شدند.

مسوولان کمیسیون رسانه های کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان روز چهارشنبه در نشست خبری در کابل گفتند که این تعداد رسانه ها مطابق به ماده 61 قانون انتخابات مکلف به پرداخت پول نقد شدند.

فریده نیکزاد رییس این کمیسیون گفت که از میان این 14 رسانه مسوولان برخی آننا دلیل این تخلف را روشن ساخته اند:

" به تعداد 14 رسانه اخطاریه گرفته بودند در میان این تعداد رسانه ها یک تعداد شان به ما جوابیه های ارسال کردند که برخی شان وضاحت داده بودند که چرا نتواستند که برنامه شان را به شکل متوازن به پیش ببرند.
اما متاسفانه دوباره این تخطی ها گسترده تر شد و بخصوص در دوره سکوت."


تلویزون های آرزو، راه فردا، آئینه، افغان، دعوت، سبا، مهر، شمشاد، نورین، نور، هیواد، نگاه، ژوندون و رادیو نوا رسانه های اند که از سوی کمیسیون رسانه های کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان مکلف به پرداخت جریمه نقدی شده اند.
خانم نیکزاد گفت، جریمه نقدی این تعداد رسانه ها از 5 هزار افغانی تا 75 هزار افغانی می باشد.

وی هم چنان از شماری از رسانه های که در جریان انتخابات مسلکی، متوازن و غیر جانبدارانه فعالیت داشتند تقدیر کرد.

کمیسیون رسانه های کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان پییش از برگزاری انتخابات لایحه تنظیم فعالیت رسانه ها در جریان انتخابات را تصویب کرده بود تا به اساس آن بتواند کارکرد رسانه ها در هنگام انتخابات را نظارت کند.

در این حال مسوولان انجمن خبرنگاران افغان می پذیرند که برخی رسانه ها در هنگام انتخابات دست به تخلف زده اند اما می گویند که در این خصوص کمیسیون رسانه های انتخابات وضاحت کافی نداده است.

خپلواک صافی رییس انجمن خبرنگاران افغان در صحبت با رادیو آزادی در مورد چنین گفت:

"به نظر من از همه مهم تر این بود هر تخطی که صورت می گرفت آنرا به وقت و زمان آن با رسانه ها شریک می کردند که اینکار نشده است و موضوع دوم چیزی را که آنان تخطی می دانند بخاطر آن رسانه ها را با ثبوت قناعت بدهند که به راستی تخطی شده است یعنی همه چیز باید روشن می بود."

کمیسیون رسانه های کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان به هدف فعالیت برای مدت 6 ماه در آستانه مبارزات انتخاباتی نامزدان و برگزاری انتخابات ایجاد شد.
هدف اساسی این کمیسیون نظارت از عملکرد رسانه ها در جریان پروسه انتخابات می باشد.

کمیسیون رسانه های کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان در حالی شماری از رسانه های داخلی را مکلف به پرداخت جریمه نقدی ساخت که پیش از این کمیسیون شکایات انتخاباتی این کشور شماری از رسانه ها را متهم به نشر تبلیغات به نفع برخی از نامزدان مشخص کرده بود.

فریبا واحدی
XS
SM
MD
LG