لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۲۲ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۵۹

ناجیه طارق: از هر 4 نفر یک تن از اختلال روانی رنج می برد


ناجیه طارق معین عرضه خدمات صحی وزارت صحت عامه افغانستان
ناجیه طارق معین عرضه خدمات صحی وزارت صحت عامه افغانستان
نا امنی، بیکاری، مشکلات خانواده گی، مهاجرت ها، ازدواج های اجباری و سایر مشکلات از عوامل عمده افزایش مشکلات و بیماری های روانی در کشور خوانده می شوند.

ناجیه طارق معین عرضه خدمات صحی وزارت صحت عامه افغانستان به روز چهار شنبه در کابل گفت، مریضی روانی باعث مرگ نمی گردد اما زمینه را برای مبتلا شدن به امراض قلبی، تنفسی، سوئ تغذیه و سایر امراض فراهم می سازد:

" تحقیقات نشان داده که از هر 4 نفر یکی آن در طول حیات از یک نوع اختلال روانی رنج می برند و از هر 4 فامیل یک فامیل دارای یک بیماری روانی می باشد. مساله مهم دیگر اینکه اختلالات روانی وسیع اند و سبب معلولیت افراد گردیده و هر فرد مریض بار دوش خانوداه وجامعه می شود. "

خانم طارق این اظهارات را در محفل فراغت 67 تن از مشاوران روانی - اجتماعی در کابل بیان داشت.

وی همچنان گفت وزارت صحت عامه به منظور تداوی بهتر مشکلات روانی نزد افراد، اقدامات لازم را تحت برنامهء صحت روانی و مشوره های روانی اجتماعی در کشور روی دست دارد.

از سوی هم شماری از روانشناسان و متخصصین نیز، یگانه راه حل کاهش اختلالات و بیماری های روانی را مشوره دهی از سوی مشاوران روانی - اجتماعی میدانند.

شرف الدین عظیمی یکی از این روانشناسان:

" اصلاً راه حل عمده و بزرگ در بیماری های روانی مشاوره است ولی باز هم دیده شده است که در برخی موارد بیماری های روانی نیاز به مداخله داکتر روانی و دوا را هم دارد، مشوره اولین و آخرین راه حل بیماری های روانی است یعنی جز مشوره دیگر راه وجود ندارد. "

در سال های اخیر وزارت صحت عامه افغانستان نزدیک به 300 مشاور روانی اجتماعی که 50 درصد آنها را زنان تشکیل میدهد آموزش داده و در مراکز مختلف بمنظور مشوره دهی در خصوص مسایل روانی به کار گماشته است.

به گفتهء مسوولان این وزارت آنان تلاش می کنند تا با افزایش آگاهی دهی عامه میزان مشکلات و بیماری های روانی در کشور را کاهش دهند.
XS
SM
MD
LG