لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۱۱

ولسی جرگه رئیس د افغانستان بانک را استیضاح می کند


نورالله دلاوری رئیس دافغانستان بانک
نورالله دلاوری رئیس دافغانستان بانک
قرار بود رئیس دافغانستان بانک جهت ارائه پاسخ در مورد آنچه استخدام افراد غیر مسلکی و پرداخت معاشات گزاف دالری به کارمندان این بانک خوانده می شود در جلسه عمومی روز چهارشنبه حضور یابد اما غیابت وی باعث خشم اعضای این جرگه گردید.

برخی از اعضای ولسی جرگه گفتند که حاضر نشدن نورالله دلاوری در دو نشست این جرگه اهانت و بی حرمتی به حیثیت این جرگه می باشد.

عبدالستارخواصی، رمضان بشردوست دو عضواین جرگه در مورد گفتند:

" در این ده سال آنقدر کادر در این وطن پیدا شد که حتی حال برای شان کار پیدا نمی شود. من با حرف های این وکیل صاحبان موافق هستم، صندوق برایش بمانید و یکسره رخصتش کنید که همانطوری که خارج رفته تدوای اش را کرده دوباره باز بیآید."

" برای ما باید معلومات دقیق میدادید که آقای رئیس بانک برای چند مدت از ریاست جمهوری اجازه سفر گرفته است. رئیس بانک مرکزی ولسی جرگه را به ریشخند می گیرد، دلاوری اینکه رای گرفت خلاف قانون بود."

پیش از این نیز مشرانو جرگهء افغانستان به دلیل کاهش ارزش پول افغانی در برابر دالر رییس دافغانستان بانک را استجواب کرده بود.

تا کنون در چندین مورد خود داری از آمدن مقامات حکومتی به ولسی جرگه سبب شده تا اعضای این جرگه تصمیم به استیضاح این مقامات بگیرند.

این بار نیز عبدالرووف ابراهیمی رییس ولسی جرگه در پی اعتراض برخی از اعضای این جرگه در این مورد چنین فیصله کرد:

" عدم حضور رئیس دافغانستان بانک بر خلاف قانون اساسی است. وقت ملت افغانستان را کشت و ما در برابر این بی اعتنایی که بر خلاف قانون در برابر این خانه ملت از طرف رئیس دافغانستان بانک صورت گرفته باید اقدامی مبتنی برقانون داشته باشیم.
در استجواب حاضر نشده است می رویم برای استیضاح."


اما معاون دافغانستان بانک می گوید، نورالله دلاوری رئیس این بانک برای شرکت در یک نشست رسمی به خارج از کشور بسر می برد و استخدام کارمندان در این اداره در مطابقت به اصل شایسته سالاری صورت می گیرد.

خان افضل هده وال معاون این بانک در صحبت با رادیو آزادی گفت که آنان از غیابت رئیس بانک مرکزی ضمن فرستادن یک مکتوب رسمی به ولسی جرگه اطلاع داده اند.

مقدم بودن روابط بر ضوابط در خصوص استخدام افراد در ادارات دولتی از نگرانی های جدی بسیاری از افغانان به حساب می رود.

آنان می گویند که مقامات بلند رتبه تا حد زیاد تلاش می نمایند تا دوستان و اقارب شان را در پُست‌ های متفاوت در ادارات دولتی بر اساس روابط به کار بگمارند.

ویدا بره کی
XS
SM
MD
LG