لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۳۹

سنگ تهداب یک شفاخانه صد بستری در دایکندی گذاشته شد


در حالی که مردم در ولایات افغانستان از نبود داکتران مسلکی، شفاخانه ها و مراکز صحی شکایت دارند وزارت صحت عامه کشور کار ایجاد یک باب شفاخانه یکصد بستری در ولایت دایکندی را آغاز کرده است.

ثریا دلیل وزیر صحت عامه روز چهارشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت، آنان به خاطر ارایه خدمات صحی به ولایات دور دست کشور توجه لازم دارند.

خانم دلیل گفت، حتی برای داکترانی که در این مناطق دور دست کار می کنند امتیازات بیشتر درنظر گرفته اند.

وی گفت، پس از اعمار شفاخانه مرکزی دایکندی، داکتران، نرسان و قابله ها مسلکی را به کار خواهند گماشت:

" این شفاخانه به ظرفیت صد بستر ساخته می شود، که بودیجه آن از سوی حکومت افغانستان بوده که سه صد و پنجاه و چهار میلیون افغانی می شود، زمان قرار داد 36 ماه می باشد و این یک گام خوب و انکشافی در این ولایت است. "

اگرچه هم اکنون در ولایت دایکندی 36 مرکز صحی فعالیت دارد اما وزارت صحت عامه می گوید که ساخت چنین یک شفاخانه بزرگ در این ولایت یک نیاز بود.

وزارت صحت عامه افغانستان در حالی از ایجاد این شفاخانه یکصد بستری خبر میدهد که مردم در مرکز و ولایات از عرضه خدمات صحی ناراض اند.

اما وزیر صحت عامه که چند روز پیش به ولسی جرگه فرا خوانده شده بود گفت که در چند سال اخیر خدمات صحی تا اندازه معیاری شده است.

مسوولان در این وزارت گفتند که توانایی های مسلکی داکتران همچنان بلند رفته است و اکنون در کابل و شماری ولایات بسیاری امراض تداوی می شوند.

اما با وجود این همه هر روز ده ها افغان جهت تداوی به خارج از کشور بخصوص پاکستان می روند.

در ولایت مثل دایکندی که باشنده گان ان در مقایسه به دیگر ولایت فقیر خوانده می شود و قدرت تداوی در خارج از کشور را ندارند ساخت چنین شفاخانه می تواند روی وضعیت زنده گی شان تاثیر مثبت برجا بگذارد.


لیزا حیدری
XS
SM
MD
LG