لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۲۶

احتمال رفتن انتخابات به دور دوم، پرسش ها و آزمون ها؟!


با آنکه مساله رفتن انتخابات به دور دوم هنوز روشن نیست، اما کمیسیون مستقل انتخابات از آماده گی های لازم برای برگزاری احتمالی دور دوم اطمینان می دهد.

نور محمد نورسخنگوی این کمیسیون در صحبت با رادیو آزادی گفت، هرگاه انتخابات به دور دوم کشانده شود کمیسیون برای برگزاری آن آماده گی کامل دارد:

« یکی از پلان های که ما ترتیب کردیم همین بوده که این مساله را در نظر می گرفتیم خوشبختانه این مساله را در نظر گرفتیم و با کمپنی بحث کردیم که دو نامزد که بیشترین آرا را در دور اول از آن خود ساخت نام، لوگو و تصویر اش را برایتان روان می کنیم و به زود ترین فرصت چاپ شود و بالاخره وارد افغانستان شود.»

شماری از اعضای ولسی جرگه با اشاره به اعلام نتایج قسمی انتخابات می گویند که هیچ یک از نامزدان آرای پنجاه درصد جمع یک را تکمیل نکرده و انتخابات ریاست جمهوری به دور دوم خواهد رفت.

محمد اکبر ستانکزی یک عضو این جرگه می گوید که کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان باید با رفتن انتخابات به دور دوم بی طرفی خود را حفظ کند:

« انتخابات به دور دوم می رود، هیچ امکان ندارد که به دور دوم نرود، زمانیکه به دور دوم می رود خواهش ما از کمیسیون مستقل انتخابات و کمیسیون شکایات انتخاباتی این است که بی طرفی خود را حفظ کنند.»

سخن در مورد رفتن انتخابات به دور دوم در حالی مطرح می شود که شماری از کارشناسان و مردم عام ابراز نگرانی می کنند که در این دور امکان دارد حملات مخالفان مسلح در تناسب به انتخابات دور اول بیشتر گردد.

جنرال عتیق الله امرخیل کارشناس مسایل نظامی به رادیو آزادی گفت، این بار مخالفان مسلح بیشتر از گذشته تجهیز شده اند تا انتقام دور اول را بگیرند.

وی تاکید کرد که نیرو های امنیتی باید نسبت به گذشته برای دفع تهدیدات آماده گی های شان را بیشتر سازند:

« این را باید نیرو های امنیتی ما در نظر داشته باشد که نسبت به انتخابات گذشته انتخاباتِ که به دور دوم می رود باید آماده گی بیشتر باشد بخاطریکه امکان دارد که طالبان برای اینکه قصد خود را گرفته باشند، احضارات بیشتر باشد.»

هر چند نیرو های امنیتی بخاطر تامین امنیت انتخابات ریاست جمهوری و شورا های ولایتی در شانزدهم حمل مورد تقدیر قرار گرفتند، اما مخالفان مسلح در این روز تلاش بر هم زدن انتخابات را کردند.

وزارت دفاع می گوید که در روز انتخابات مخالفان مسلح شش صد و نود حمله را انجام دادند.

به اساس معلومات این وزارت، در روز انتخابات بیست و سه تن کشته و یک صد و سه تن دیگر زخمی شدند.

اما جنرال محمد سالم احساس رییس کمیسیون خاص امنیتی انتخابات می گوید، نیرو های امنیتی در ولایات مستقر اند و هرگاه انتخابات به دور دوم کشانده شود امنیت آنرا تامین می کنند.

جنرال احساس می گوید، آنان در هماهنگی با کمیسیون مستقل انتخابات در این راستا کار کرده اند:

« اگر احتمالاً انتخابات به دور دوم می رود تماماً نیرو های امنیتی قبل از قبل با تشریک مساعی با کمیسیون مستقل انتخابات برنامه و پلان های خود را داریم و تشویش نداریم و ما از تمام توانمندی نیرو های امنیتی کار خواهیم گرفت تا بخاطر تامین امنیت بهتر مردم مسوولیت خود را ادا کنیم.»

وی می گوید، وزارت داخله ظرف شش ماه بخاطر مرحله اول انتخابات روی پلان امنیتی کارکرد که با وجود تهدیدات مخالفان مسلح انتخابات به بهترین نحوه ممکن آن برگزار گردید.

به اساس معلومات کمیسیون مستقل انتخابات، در انتخابات ریاست جمهوری و شورا های ولایتی شانزدهم حمل بیش از هفت میلیون افغان شرکت کردند.

اما اکنون که از رفتن انتخابات به دور دوم سخن گفته می شود، مردم در مورد شرکت شان در این دور نظریات مختلف دارند.

چند تن در این مورد چنین نظر دارند:

« اگر انتخابات به دور دوم برود اولین شخص که من یک فرد عادی هستم اشتراک نمی کنم بخاطریکه یک سرگردانی بی فایده است، امنیت هم نیست این بار که رای دادیم کجا نتیجه داد که بار دوم نتیجه بدهد.»

« این اراده ماست که این بار نیز زن و مرد در انتخابات شرکت می کنیم.»

در عین حال مسوولان موسسه انتخابات آزاد و عادلانه یا فیفا از مردم می خواهند تا مانند دور اول انتخابات در دور دوم نیز به گونه گسترده شرکت کنند.
فهیم نعیمی سخنگوی این موسسه به رادیو آزادی گفت، در صورت رفتن انتخابات به دور دوم ادارات نظارت کننده از آن نظارت خواهند کرد:

« خواست ما از کمیسیون مستقل انتخابات واضح و روشن است به عنوان نهاد مشاهد ما می خواهیم به هر اندازه که قانون انتخابات برای ما اجازه داده آنها هم برای ما اجازه بدهند که از پروسه های مختلف انتخابات مشاهدات خود را داشته باشیم برای ناظرین کاندیدان نیز این اجازه را بدهند خصوصاً زمانیکه انتخابات به دور دوم می رود در این دور هم شفافیت را تامین بکنند.»

هر چند گزارش های منتشر شده اند که برخی تلاش ها جریان دارد تا با ایجاد یک حکومت ائتلافی جلو رفتن انتخابات به دور دوم گرفته شود اما نامزدان پیشتاز گفته اند حاضر اند که برای رقابت در دور دوم شرکت کنند.

عبدالله عبدالله و اشرف غنی احمدزی دو تن از نامزدان پیشتاز، ایجاد حکومت ائتلافی را رد کرده اند.
XS
SM
MD
LG