لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۲۶

پرواز موفقانهء طیارهء که با انرژی آفتاب کار می کند


طیارهء تجربی سولرامپولس دو (Solar Impulse 2) که با انرژی آفتاب کار می کند
طیارهء تجربی سولرامپولس دو (Solar Impulse 2) که با انرژی آفتاب کار می کند
طوریکه می دانید یکی از دلایل اساسی افزایش گازهای گلخانه یی و در نهایت گرم شدن اقلیم کرهء زمین را فعالیت های انسانی به خصوص استفاده از مواد سوخت فوسیلی تشکیل می دهد.

اگر از افرازت گازها و عناصر مضر فابریکه ها و موتر ها گذشته، آن را برای بحث های بعدی بگذاریم، طیارت یکی از منابع افرازت مضر برای محیط زیست کرهء زمین به شمار می آیند.
طور مثال:
یک طیارهء بویینگ 747 برای طی کردن مصافهء حدود پنج و نیم هزارکیلومتر حدود 60 تن تیل را مصرف کرده، هر ساعت حدود 180 کیلوگرام گاز کاربن مونواوکساید را به لایهء های بالایی اتمسفیر زمین پخش می کند.

در حالیکه در سال 2006 میلادی صرف در بریتانیا 12.7 ملیون تن تیل طیاره فروخته شده است، اینک خود از روی آن مصارف سالانه تیل طیاره را در سطح جهان محاسبه کنید. به یقین که رقم گیج کنندهء را بدست خواهید آورد.
چون از یک طرف بالاخره ذخایر مواد سوخت فوسیلی جهان تمام خواهد شد و از جانب دیگر گرم شدن اقلیم و تخریب قشر آزون نگران کننده شده است، دانشمندان همواره به این فکراند که چگونه می توان این مصارف را کاهش داد؟
یکی از شیوه های کاهش آن کاربرد انجن های برقی و استفاده از انرژی آفتاب است که تا اکنون دشواری های تخنیکی خودش را داشته و تلاش دانشمندان هم برای حل آن ادامه دارد.

اینک در یک گام مهم برای نخستین بار، روز دوشنبه دوم جون سال جاری میلادی یک طیاره خیلی پیشرفته که با انرژی آفتاب کار می کند به پیلوتی مارکوس شردل (Markus Scherdel) آلمانی از میدان هوایی پایرنی (Payerne) سویس پرواز کرد و بعد از حدود دوساعت پرواز و مانور در هوا دوباره بطور موفقانه بر زمین فرود آمد.

قرار است توسط این طیاره که سولرامپولس دو (Solar Impulse 2) نام دارد، برتراند پیکارد (Bertrand Piccard) و اندره بروچبرگ (Andre Borschberg) سویسی، در سال 2015 میلادی بدور دنیا پرواز کنند. آن ها از پیشتازان هوانوردی توسط طیارات که با انرژی آفتاب کار می کند به شمار می آیند.

اندره بروچبرگ (Andre Borschberg) که رییس و یکی از موسسان شرکت سولرامپولس دو به شمار می آید، پرواز موفقانه این طیاره را یک گام خیلی مهم بسوی موفقیت طیارتی خوانده است که بدون افرازات گاز ها و عناصر مضر برای محیط زیست و با استفاده از انرژی سالم و پاک کار می کنند.

پرواز طیارهء سولرامپولس دو (Solar Impulse 2) که دوساعت و 17 دقیقه دوام کرد، مطابق به همهء محاسبات قبلی انجام داده شده است. اما قبل از آنکه این طیارهء تجربی اجازه نامهء یا لایسنس پرواز را حاصل کند، باید پرواز ها متعدد تجربی دیگر را نیز انجام دهد.

طیارهء سولرامپولس دو که از فایبر کاربن ساخته شده است 2300 کیلوگرام یعنی به اندازهء یک موتر تیز رفتار معمولی وزن دارد.
طول بال های آن 72 متر است که اندکی طولاتی تر از طول بال های طیارهء بویینگ 747 می باشد.

در بال های طیارهء سولرامپولس دو، 17 هزار سولرسل های (solar cells) جابجا شده است که در طول روز بطری های لیتیوم آین آنرا چارج می کند. وزن بطری های این طیاره 633 کیلو گرام است.

طیارهء سولرامپولس دو یگانه طیاره انرژی آفتابیست که می تواند در جریان شب نیز به کمک بطری های چارج شده که برای چهار انجن آن انرژی لازم را فراهم می نماید، پرواز کند.
به این ترتیب دور نخواهد بود، اگر خود هم روزی با طیارات انرژی آفتابی شبه به سولرامپولس دو، سفر کنید.
please wait

No media source currently available

0:00 0:04:02 0:00
لینک مستقیم
XS
SM
MD
LG