لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۱۲

طیارهء مالیزیایی تنها طیارهء نیست که در هوا گم شد!


طیارهء بی پیلوت نوع (Predator)
طیارهء بی پیلوت نوع (Predator)
در ماه مارچ سال جاری میلادی پرواز شماره 270 شرکت هوایی مالیزیا که از کولالمپور به مقصد پیکنگ پرواز کرده بود، به طور اسرار آمیز از صفحهء رادار محو شد و تا اکنون تلاش ها برای یافتن این طیارهء بوینگ 777 با 227 مسافر و 12 عملهء پرواز آن نتیجه نداده است.

به نوشتهء روزنامهء واشنگتن پوست، اما این یگانه طیاره بزرگ نیست که بطور اسرارآمیز و بدون بر جا گذاشتن آثار مفقود می شود، تا اکنون چهارطیارهء بی پیلوت نوع (Predator) نیروهای هوایی امریکا در فضای افغانستان گم شده اند.

از سال 2001 الی 2013 میلادی حدود 400 طیارهء بزرگ بی پیلوت نیروهای هوایی امریکا در مناطق مختلف جهان در رویداد های مهم دخیل بوده اند.

هر چهار طیارهء بی پیلوت که در فضای افغانستان مفقود شده است، با راکت های هلفیر (Hellfire) مجهز بوده و در تمام موارد پیلوت های که از زمین این طیارات را توسط ریموت رهبری می کرده اند، تماس ستلایت را با آن ها از دست داده و طیارات بی پیلوت از روی صفحهء رادار محو شده اند.

روزنامهء واشنگتن پوست می نویسد، محو طیارات بی پیلوت از صفحهء رادار می تواند در اثر توقف آنی همهء سیستم برقی آن ها صورت گیرد که رعد و برق شدید می تواند باعث آن شود. اما بدون شواهد عینی و مادی تنها چیزی که تحقیق کننده گان می توانند انجام دهند، حدس و گمان در مورد رویدادهایست که می تواند، اتفاق افتاده باشد.

طیارات بی پیلوت که در فضای افغانستان مفقود شده اند، هرکدام از 3.8 تا 4.4 ملیون دالر ارزش داشته و با آنکه در مورد شرایط مفقود شدن آن ها فرضیه های متفاوت ارایه شده است، اما تصور می شود که همهء آن ها سقوط کرده باشند، چون یا در شرایط بد اقلیمی پرواز می کردند و یا هم در آن مناطق فعالیت های شورشیان جریان داشته است، اما آثار و شواهد کافی مادی که محل سقوط آن ها را نشان دهد بدست نیامده است و در برخی موارد این طیارات مواد سوخت کافی برای ادامهء پرواز هایشان داشته اند.
please wait

No media source currently available

0:00 0:02:13 0:00
لینک مستقیم
XS
SM
MD
LG