لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۵۰

یک خبرنگار پاکستانی در افغانستان محکوم به زندان شد


یک محکمه افغانستان، یک خبرنگار پاکستانی را به چهار سال زندان محکوم کرده است.

او بخاطر سفر بدون اسناد به افغانستان، از سوی محکمه ولایت ننگرهار به حبس محکوم شد.

وزارت اطلاعات فرهنگ افغانستان می گوید:

این خبرنگار با ورود غیرقانونی به افغانستان اشتباه بزرگی را مرتکب شده و آنها در زمینه رهایی وی کمکی کرده نمیتوانند.

فیض الله خان گزارشگر شبکه تلویزیونی ای آر وای نیوز ARY News است که دفتر مرکزی آن در کراچی موقعیت دارد.

او در ماه اپریل به اتهام ورود بدون اسناد به افغانستان بازداشت شد و محکمه ولایت ننگرهار با حضور سه قاضی دیروز وی را به چهار سال زندان محکوم کرد.

بعضی گزارش ها می گویند که او از سوی شبکه تلویزیونی ای آر وای نیوز ARY News وظیفه گرفته بود تا با رهبران طالبان صحبت کند.

وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان می گوید:

اگر این خبرنگار پیش از دستگیری به آنها اطلاعی میداد، شاید این وزارت با وی کمک کرده می توانست اما در حال حاضر مسوولیت متوجه ارگان های عدلی و قضایی افغانستان است.

جلال نورانی مشاور وزارت اطلاعات و فرهنگ به رادیو آزادی گفت: این وزارت برای رهایی فیض الله خان همکاری کرده نمی تواند:

" ما با هر خبرنگاری که در چهار چوب قوانین افغانستان فعالیت می کند، هر گونه زمینه و سهولت را فراهم می سازیم اما این خبرنگار افغانستان را یک کشور بی در و دروازه فکر کرده است. "

در این میان، وکیل مدافع افغان فیض الله خان می گوید: موکلش به جاسوسی متهم شده بود اما حکم از سوی محکمه بخاطر ورود غیرقانونی وی به افغانستان صادر شد.

یک منبع دیگر در محکمه جلال آباد به برخی رسانه های پاکستانی گفته است: قاضی های محکمه هم یاد آور شده اند که فیض الله خان تلاش داشته تا در این سفرش با طالبان گفتگو کند.

انتظار می رود حالا درخواست استیناف در مورد وی، به ستره محکمه افغانستان پیشکش شود.

اختر منیر سخنگوی سفارت پاکستان در کابل به روزنامه اکسپریس تریبیون گفته است: سفارت این کشور در کابل و قونسلگری پاکستان در جلال آباد به صورت فعال تلاش ها را برای رهایی قانونی فیض الله خان آغاز کرده اند.

به گفته آقای منیر، ابرار حسین سفیر پاکستان در کابل دیدار ها را با چندین وزیر کلیدی و مقام های ارشد انجام داده تا این خبرنگار از بند رها شود.

در این میان، پاکستان با سفما یعنی سازمان رسانه های آسیای جنوبی تماس برقرار کرده تا برای رهایی خبرنگار تلویزیون ای آر وای همکاری کند.

از سوی دیگر، فدراسیون بین المللی ژورنالیستان از حکومت های افغانستان و پاکستان خواسته تا به صورت فوری برای رهایی و بازگشت فیض الله خان به کشورش اقدام کنند.

گروه های رسانه های بین المللی می گویند: پاکستان و افغانستان برای فعالیت خبرنگاری کشور های خطرناک هستند و مصونیت و امنیت برای خبرنگاران در این دو کشور در حد ضعیف قرار دارد.

XS
SM
MD
LG