لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۰۴

عبدالله: در حکومت آینده، مسالهء کاملاً برنده و یا بازنده در انتخابات مطرح نیست


عبدالله عبدالله کاندید ریاست جمهوری افغانستان می گوید به اساس موافقهء انجام شده میان او و اشرف غنی احمدزی در حکومت آینده مسالهء کاملاً برنده و یا کاملاً بازندهء انتخابات مطرح نیست.

این نامزد ریاست جمهوری به روز چهارشنبه دریک نشست خبری درمورد توافقات سیاسی وتخنیکی معلومات داد که با اشرف غنی احمدزی انجام داده است.

وی گفت که هردو کاندید به خاطر منافع ملی کشور و آرام ساختن اذهان مردم روی ایجاد حکومت وحدت ملی توافق کرده اند.

عبدالله عبدالله گفت::

"هردوطرف این ضرورت را احساس کرده اند که پس ازتفتیش مکمل آرا واعلام نتایج نهایی حکومت و یا حالت به میان آید که حالت برد به هردوطرف باشد، نه حالت کاملا برنده ویا کاملا بازنده"

آقای عبدالله می گوید، به اساس موافقه تخنیکی انجام شده پس از تفتیش تمام آرا هردو کاندید باید نتیجهء انتخابات را بپذیرند.

به اساس توافق میان هر دوکاندید دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان به میانجی گری وزیرخارجهء امریکا دراوایل همین هفته تفتیش آرا به روز پنجشنبه آغازگردید.

آقای عبدالله گفت ، ناظرین خود را به دفاترمرکزی و ساحوی کمیسیون مستقل انتخابات فرستاده است تا روند انتقال صندوق ها را که توسط آیساف صورت می گیرد، نظارت کنند.

کارشناسان مسایل سیاسی این گفته های عبدالله را سودمند دانسته، اما می گویند منتظراند که هردو کاندید تعهدات و توافقات شان را عملی خواهند کرد یاخیر؟

حاجی سید داوود یکی ازاین کارشناسان به رادیوآزادی درمورد چنین گفت:

"مساله دراین جاست که این تنها یک توافق است ببینیم درروزهای آینده وقتی که این ها کارعملی را شروع می کنند چقدربه همین توافق هردوطرف پابند هستند پس ازتفتیش آرا این مساله هم تایک حدی به مردم وانمود می شود که این ها به تعهد پابند هستند و درعمل پیاده می کنند یا خیر؟ زیرا حالا این مساله درروی کاغذ است"

اشرف غنی احمدزی نیز پیش ازاین درمورد توافقات تخنیکی و سیاسی با عبدالله عبدالله اظهارات داشته و گفته است که برنده انتخابات دور دوم ریاست جمهوری حکومت وحدت ملی را ایجاد خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG