لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۱۸

سپنتا: تشکیل حکومت وحدت ملی راه حل اصلی برای مشکلات افغانستان نیست


داکتر رنگین دادفر سپنتا رییس شورای امنیت ملی افغانستان
داکتر رنگین دادفر سپنتا رییس شورای امنیت ملی افغانستان

رییس شورای امنیت ملی افغانستان تشکیل حکومت وحدت ملی را راه حل اصلی برای مشکلات این کشور نمیداند.

وی می گوید، حکومت وحدت ملی راه حل دایمی برای مشکلات این کشور نیست اما در یک حالت استثنایی می تواند پاسخگو باشد.

داکتر رنگین دادفر سپنتا در نشستی با فعالان جامعهء مدنی در کابل گفت، حالا که دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری بالای تشکیل چنین یک حکومت موافقت کرده اند، باید تلاش کنند که ارزش های دیموکراتیک، ثبات و وحدت ملی حفظ شوند:

"حکومت وحدت ملی پاسخی است برای لحظه های تاریخی استثنایی در زنده گی یک جامعه. یک راه حل دایمی، یک راه حل مبتنی بر تمام اصول و ارزش های دیموکراسی نیست. اما خوش ما می آید و یا نمی آید واقعیت تلخ همین است. و سیاست – باز هم تکرار می کنم – وظیفه دارد که این واقعیت تلخ را مسیر بدهد به سوی سیر دیموکراسی و ثبات و به خصوص وحدت افغانستان، بالاتر از همه چیز."

آقای سپنتا در ادامهء سخنانش به نحوی بالای نقش سازمان های بین المللی در انتخابات افغانستان انتقاد کرد و گفت:

"آنچه که ما به حق کمیسیون انتخابات خود کردیم صاف و پوست کنده یک نوع حیلهء شرعیست. سازمان های بین المللی و نهاد های دیگر آمده اند و مسوولیت های آنها را به عهده گرفتند و تفتیش به اساس توافقاتی که بین دو کاندید به وجود آمده نه به اساس معیار های کمیسیون رسیده گی به شکایات. این یک حیلهء شرعیست."

رییس شورای امنیت ملی افغانستان در حالی چنین حرف می زند که بن بست انتخابات این کشور به میانجیگری سازمان ملل متحد و وزیر خارجهء ایالات متحدهء امریکا شکست.

عبدالله عبدالله و اشرف غنی احمدزی دو نامزد دور دوم انتخابات در حضور جان کری به تشکیل یک حکومت وحدت ملی موافقت کردند.

هر چند جیمز دابنز نمایندهء خاص ایالات متحدهء امریکا برای افغانستان و پاکستان دیروز گفت، واشنگتن به درخواست رییس جمهور افغانستان و دو نامزد انتخابات درین مسأله مداخله کرده است.

اما دفتر رییس جمهور حامد کرزی خیلی زود این سخنان جیمز دابنز را رد کرد.

ایمل فیضی سخنگوی رییس جمهور افغانستان به رادیو آزادی گفت که آقای کرزی از آغاز مخالف مداخلهء خارجی ها در انتخابات بود و این بار تنها برای آنکه انتخابات به یک بحران مبدل نشود تصمیم گرفت تا با این مسأله مخالفت نشان ندهد.

XS
SM
MD
LG