لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۳۱

مالیزیا برای تحقیق در مورد طیاره اش در اوکرائین مذاکره می کند


حکومت مالیزیا مذاکرات را به منظور آتش بس میان اوکرائین و جدایی طلبان حامی روسیه، بخاطر انجام تحقیق در محل سقوط طیاره ام اچ هفده آغاز کرده است.

خیریل حلیم مختار مسوول تحقیق کننده های مالیزیا گفته که آنها می خواهند تا در شعاع سی و پنج کیلومتری محل رویداد، آتش بس برقرار باشد.

بر اساس گزارش ها، درگیری در دونتسک باعث شده تا تیم های تحقیق، پلان شان را برای دیدار از محل سقوط طیاره شرکت هوایی مالیزیا لغو کنند.

مالیزیا با گذشت بیش از ده روز از سقوط طیاره اش، امیدوار است مذاکرات با جدایی طلبان حامی روسیه و نیرو های اوکرائینی، به منظور آتش بس جهت ادامه تحقیق روی این حادثه به نتیجه برسد.

گروه های تحقیق کننده انتظار دارند امروز به محل رویداد برسند. سرگی لاوروف وزیر خارجه روسیه می گوید: امیدوار است تحقیقات این حادثه بدون وارد کردن اتهامی مورد احترام قرار گیرد.

پیش از این الکساندر هاگ معاون سازمان امنیت و همکاری اروپا در اوکرائین به خبرنگاران در دونتسک گفته بود: بر اساس آنچه این سازمان شنیده است، درگیری ها در منطقه جریان دارد.

به گفته او، وضعیت در محل رویداد غیر مصئون به نظر می رسد.

" درگیری ها محل حادثه را متاثر ساخته است و ما هیچ دسترسی به آنجا نداریم، بناءً پروسه تحقیق باز هم به تعویق خواهد افتاد."

در حال حاضر نیرو های اوکرائینی و جدایی طلبان در نزدیک بدنه طیاره با هم درگیر جنگ استند. محل رویداد در بیست کیلومتری شهر توریز موقعیت دارد.

تحقیق کننده ها می خواهند تا روی بدنه طیاره مالیزیایی تحقیق کنند که چگونه سقوط کرد.

مقام های غربی و اوکرائینی می گویند: طیاره توسط یک راکت شورشیان هدف قرار گرفت و شاید که با طیاره اردوی اوکرائین اشتباه گرفته شده باشد.

در این میان صدراعظم آسترالیا گفته که شماری از تحقیق کننده های آنکشور در محل رویداد سقوط طیاره مالیزیا مستقر خواهند شد.

تونی ابوت روز یکشنبه در کانبیرا به خبرنگاران گفت: انتظار دارد تا تعداد بیشتری از گروه ها در محل حادثه برای پیشبرد کار های شان اجازه یابند:

" امروز من اعلان می کنم که پولیس فیدرال آسترالیا در ماموریت بین المللی غیر نظامی تحت رهبری هالند در محل رویداد مستقر خواهند شد. امروز باید چهل و نُه تن که یازده تن شان آسترالیایی استند در آنجا برسند و من انتظار دارم تا تعداد بیشتر در روز های آینده در محل حضور یابند."

اما پس از این اظهارات صدراعظم آسترالیا، گفته شد که گروه های تحقیق نتوانستند تا در این محل حضور یابند.

تحقیق کننده ها می خواهند تا وسایل و اشیای مربوط به قربانیان طیاره مالیزیایی را که در محل رویداد باقی مانده، جمع آوری کنند.

در یک تحول دیگر وزارت خارجه امریکا دیروز تصاویر ماهواره یی را نشر کرد که بر اساس آن واشنگتن ادعا می کند: هفته گذشته چندین راکت از خاک روسیه به سوی اوکرائین پرتاب شده است.

این اسناد در چهار صفحه نشر شده و ظاهراً جا های را نشان می دهد که در آن انفجار ها در هنگام پرتاب راکت ها و در جریان اصابت آنها صورت گرفته است.

مقام ها گفته اند که تصاویر نشان می دهند: سلاح سنگین از بیست و یکم تا بیست و ششم جولای به اوکرائین پرتاب شده است.
در داخل اوکرائین، حد اقل سیزده تن به شمول دو کودک خرد سال در شهر شرقی اورلیفکا کشته شدند.

مقام ها در جمهوری خود خوانده دونتسک می گویند: این تلفات دیروز در نتیجه اقدامات نظامی در اورلیفکا وارد شده است.

این شهر حدود 250 هزار باشنده دارد و بر اساس گزارش ها، درگیری ها در آنجا شدت یافته است.

XS
SM
MD
LG