لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۱۴

شماری اندکِ زندانیان مطابق به فرمان جدید حامد کرزی رها خواهند شد


رییس جمهور کرزی به مناسبت عید سعید فطر با صدور یک فرمان شماری از محبوسین و محجوزین را مورد عفو قرار داده و یا در مدت حبس آنها تخفیف آورده است.

ریاست عمومی محابس افغانستان می گوید که این دومین فرمان رییس جمهور است که در سال جاری هجری شمسی در خصوص عفو و یا تخفیف در مدت حبس زندانیان توشیح می شود.

جنرال شاه میر امیرپور رییس ارتباط محاکم این ریاست روز دوشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت، در این فرمان جدید آقای کرزی به دلیلی تعداد زیاد زندانیان آزاد نمی شوند چون در اوایل سال جاری شماری از زندانیان به اساس یک چنین فرمان از قید آزاد شدند:

"فرمان فعلی که دیروز از طرف مقام ریاست جمهوری توشیح شد به تناسب فرمان های قبلی یک مقدار کم شمول است به این معنی که هم در عفو هم تخفیف به پیمانه که در فرمان های قبلی محبوسین رها شدند در این فرمان آزاد نمی شود.

نهایت در مجموع هشت صد تا نُه صد در این فرمان شامل شوند."

آقای امیرپور نگفت که به اساس فرمان جدید رییس جمهور کرزی به مناسبت عید سعید فطر به چی تعداد زندانیان آزاد خواهند شد.

او گفت، پس از تکمیل و طی مراحل و عملی شدن یک پروسه رقم دقیق زندانیان که رها می شود روشن خواهد شد.

رییس جمهور کرزی در مناسبت های مختلف مثل عید، سال نو و یا سالروز استرداد استقلال کشور با صدور فرمامین دستور رهایی شماری از زندانیان را می دهد.

اما کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان می گوید، هر چند در هنگام اجرای فرامین رییس جمهور در مورد عفو و یا تخفیف مدت حبس زندانیان یک نماینده این کمیسیون موجود است اما زندانیان باید پس از تحقیق و تکمیل پروسه عدلی و قضایی از چنین فرمان بهره مند شوند.

از سوی دیگر جنرال شاه میر امیرپور رییس ارتباط محاکم ریاست عمومی محابس می گوید که این فرمان از خود استثنائات هم دارد مجرمین خطرناک مشمول چنین فرمان نیستند و در مورد زندانیان که آزاد می شوند نیز وضاحت کامل موجود است.

" نوع جرم و مدت حبس شان در این فرمان بدون نظر داشت آن تا یک سال رها می شود کسانیکه حبس شان تا پنج سال باشد از سه حصه باید یک حصه را سپری کرده باشند و تا ده سال کسانیکه حبس شان باشد از سه حصه دو حصه را سپری کرده باشند.

اختطاف، گروگان گیری، جرایم علیه امنیت داخلی و خارجی، تجاوز جنسی، سرقت های مسلحانه و خشونت علیه زن از فرمان استفاده کرده نمی توانند."

حکومت افغانستان در این اواخر علاوه بر مجرمین جنایی شماری از مجرمین سیاسی را نیز رها کرده است که عکس العمل های شدید را در پی داشته است.

آگاهان انتقاد دارند که در بیشتر ناامنی های اخیر در کشور زندانیان آزاد شده متهم شناخته شده اند و اشاره آنها به کشته شدن 14 غیر نظامی در ولایت غور است که گفته می شود توسط افرادیکه از زندان رها شده بودند صورت گرفته است.

این آگاهان می گویند، اگر حکومت بدون تحقیق دقیق زندانیان را آزاد می کند این مساله خود می تواند وضعیت امنیتی کشور را با چالش بیشتر مواجه سازد.

فریبا واحدی

XS
SM
MD
LG