لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۵۵

نور: اگر تفتیش آراء یکجانبه باشد، ما قیام مدنی براه می اندازیم


والی بلخ عطا محمد نور
والی بلخ عطا محمد نور

والی بلخ عطا محمد نور که پس از بروز نزاع انتخابات در محضر عام دیده نمی شد شایعات وجود داشت که از کشور خارج شده است.

او گفته است برای علاج زخم های که از ایام جنگ در برابر قشون سرخ اتحاد شوروی سابق بر بدن داشت به خارج از کشور سفر کرده بود.

آقای نور روند انتخابات را که در اثر تلاش های پیگیر داخلی و خارجی در این اواخر دوباره جان گرفته است و قرار است زمینه نخستین انتقال مسالمت آمیز قدرت در افغانستان را مهیا سازد به طور آشکار تهدید کرد.

او به روزنامه واشنگتن پُست گفته است:

" اگر تفتیش آراء یکجانبه باشد و یا در آن تقلب صورت گیرد ما نتایج را نمی پذیریم. ما تنش نمی خواهیم ولی از حقوق مردم خود دفاع می کنیم.

ما قیام مدنى به راه می اندازیم. ما تاسیسات و ادارات دولتی را تصرف می کنیم. و این روند را تحریم خواهیم کرد. ما حکومت آینده را نخواهیم پذیرفت چون هیچ مشروعیت نزد ما نخواهد داشت."

عطا محمد نور این اظهارات را دیروز پس از آن ابراز داشت که اشرف غنی احمدزی، رقیب سیاسی عبدالله عبدالله تقسیم قدرت را رد کرده گفت که یک کشور نمی تواند دو رهبر داشته باشد. هر دو نامزد انتخابات به اساس توافقی که به میانجیگیری وزیر خارجه امریکا در این اواخر امضا کردند یک نوع مشارکت قدرت را پذیرفته اند.

عطا محمد نور والی بلخ پس از اعلان نتایج مقدماتی دور دوم انتخابات که نشان داد نامزد مورد حمایت وی داکتر عبدالله که در دور اول انتخابات به بیشترین آرا دست یافته بود برنده نشده است نیز چنین تهدید ها کرده بود.

سپس عبدالله عبدالله اتهام وارد کرد که تقلب وسیع در انتخابات صورت گرفته است.

عطا محمد نور تهدید کرده بود که اگر داکتر عبدالله انتخابات را ببازد او یک حکومت موازی در کابل اعلان خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG