لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۲۸

از احتمال درگیری ها در شرق و جنوب شرق اوکرایین گزارش شده است


ایالات متحدهء امریکا می گوید، گزارش ها از شرق و جنوب - شرق اوکرایین نمایانگر آن اند که حملات متقابل تعرضی روسیه در ساحات دونتسک و لوهانسک احتمالاً در جریان است.

جین ساکی سخنگوی وزارت خارجه امریکا دیروز گفت، این گزارش ها از پیشروی قطار تانک های روسی، راکت اندازها و وسایط زرهی این کشور به سوی جنوب - شرق اوکرایین خبر می دهند.

سخنگوی وزارت خارجه امریکا اضافه کرد که از درگیری های شدید در نزدیکی میدان هوایی شهر دونتسک نیز خبر داده می شود.

خانم ساکی همچنان گفت:

" ما همچنان بخاطر بی میلی از سوی حکومت روسیه در ارتباط به گفتن حقایق نگران هستیم، در حالی که عساکر این کشور 50 کیلومتر داخل خاک اوکرایین شده اند. "

در این حال، اندری لیسنکو سخنگوی نیرو های نظامی اوکرایین دیروز اعلان کرد که تعداد از نظامیان به شهر نووازوفسکی اوکرایین در بحیره ازوف داخل شده اند. جای که 10 کیلومتر از مرز روسیه فاصله دارد.

قبل از این شاروال شهر نووازوفسکی گفته بود که جنگجویان طرفدار روسیه با حمایت ده ها وسایط زرهدار داخل این شهر شده اند.

اما مسکو اعزام نیروها به اوکرایین را رد کرده، مدعی است که نیرو های امنیتی اوکراینی در این اواخر عساکر روسی که اشتباهاً سرحد اوکرایین را عبور نموده، دستگیر کرده اند.

ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه روز سه شنبه در منسک پایتخت بلاروس به همتای اوکراینی اش گفت، مسکو با هر آنچه که بتواند از پروسیه صلح اوکرایین حمایت خواهد کرد، اگر به گفتهء وی این پروسه آغاز شود.

پیتر و پروشینکو در گفتگوهای مستقیم و رو یاروی خود با پوتین به طرح مسودهء یک پلان آتش بس وعده داد.

اما صدراعظم پولند در بیانیه اش خطاب به پارلمان این کشور گفت، هیچ کسی ادعای روسیه را جدی نمی پندارد که گویا این کشور از جدایی طلبان در اوکرایین حمایت نمی کند.

سخنگوی صدراعظم آلمان گفت، اعزام قوای و سلاح روسی به اوکرایین مشکل بزرگی است که مسکو باید از توقف آن اطمینان دهد.

XS
SM
MD
LG