لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۰۸

آیا گفتگو های اشرف غنی و عبدالله عبدالله نتیجهء خواهد داشت؟


تیم های ستاد انتخاباتی اشرف غنی احمدزی و عبدالله عبدالله می گویند، در مذاکرات هر دو کاندید دور دوم انتخابات کدام پیشرفت به میان نیامده اما آنها به ادامه گفتگو های شان متعهد شدند.

گفتگو ها بین عبدالله عبدالله و اشرف غنی احمدزی در زمانی صورت می گیرد که تیم اصلاحات و همگرایی روند تخنیکی تفتیش آرا را تحریم کرده و نیکولاس هایسم معاون نمایندهء خاص سازمان ملل متحد برای افغانستان دیروز با انتقاد از تیم عبدالله عبدالله از تیم تحول و تداوم تقاضا کرد که به خاطر شفافیت آنها نیز ناظران شان را از این پروسه فرا خوانند.

فضل الرحمن اوریا یک عضو ستاد انتخاباتی عبدالله عبدالله دیروز در صحبتی با رادیو آزادی گفت، اکنون به خاطر اینکه دیگر کار روی پروسه تخنیکی، تفتیش و شمارش آرا مشروعیت ندارد، آنها با طرح ها و فارمول های جدید، در فضای سیاسی جدید، مطابق چهارچوب توافقات قبلی، باید برای ایجاد یک دولت وحدت ملی، گام های را بردارند.

او گفت که روی این دلایل رهبران هردو تیم باهم ملاقات کردند.

پروسه تفتیش خاص آرای دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در حضور نماینده گان هر دو تیم، ناظران ملی و بین المللی از سوی کمیسیون مستقل انتخابات صورت می گیرد.

اما فیض الله ذکی از تیم تحول و تداوم به رهبری اشرف غنی احمدزی به خاطر اینکه تیم اصلاحات و همگرایی پروسه تفتیش ویژه را تحریم کرد، ابراز تاسف نموده گفت، جای خوشی است که پروسه تفتیش و شمارش آرا ادامه دارد.

فیض الله ذکی در ادامه صحبت خود به رادیو آزادی گفت، بازرسی مطابق توافقات و معیار های قبلی ادامه یافته و اداره سازمان ملل متحد در افغانستان یا یوناما نیز در ارتباط به تداوم پروسه اعلامیه را صادر کرده است.

او اظهار امیدواری کرد که این پروسه به نتایج نهایی خود برسد.

هر دو ستاد گفتند که مذاکرات در یک فضای دوستانه صورت گرفته و این گفتگو های بین هردو رهبر در آینده نزدیک نیز ادامه خواهند یافت.

اکنون نزد اکثر افغانان این سوال مطرح می شود که ادامهء این دید و بازدید ها چه مقصد صورت می گیرند؟

در حالیکه تیم عبدالله عبدالله روند تخنیکی تفتیش آرا را تحریم کرده و نتایج آن را مشروع نمی داند.

XS
SM
MD
LG