لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۵ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۳۰

محسنی: از مجموع 25 شکایت درج شده، دو مورد آن قابل اعتبار است


پس از آنکه تیم تحول و تداوم 25 مورد شکایت در پیوند به ابطال 72 محل رای دهی را ثبت کمیسیون شکایات انتخاباتی کرد، این کمیسیون از مجموع این تعداد محلات تنها 2 مورد آنرا قابل اعتبار خواند.

کمیسیون شکایات انتخاباتی روز پنجشنبه در یک جلسه علنی به این 25 مورد شکایت رسیده گی کرد.

نادر محسنی سخنگوی این کمیسیون فیصله نهایی در مورد را چنین اعلام کرد:

" از مجموع 25 شکایت کمیسیون شکایات انتخاباتی به دقت و با مطابقت همه معیار های ابطال آرای دو مورد را اعتبار بخشید در باقی موارد تصمیم کمیسیون مستقل انتخابات را تایید کرد. "

آقای محسنی گفت که متباقی 70 محل رای دهی به دلیل عدم مطابقت با معیارهای ابطال آراء از سوی کمیسیون شکایات انتخاباتی نیز باطل اعلام شد.

اینکه این دو محل رای مربوط به کدام ولایت می شوند و آرای آن به چه تعداد بوده است کمیسیون شکایات انتخاباتی در مورد جزییات ارایه نکرده، اما گفت که ارایه معلومات در این باره از صلاحیت های کمیسیون انتخابات می باشد.

تیم تحول و تداوم 25 مورد شکایت در خصوص ابطال آرای 72 محل رای دهی را روز چهارشنبه ثبت کمیسیون شکایات انتخاباتی کرده بود.

کمیسیون شکایات انتخاباتی می گوید تا حالا تیم اصلاحات و همگرایی کدام شکایتی را در این باره ثبت نکرده است.

در همین حال عبدالستار سعادت رییس کمیسیون شکایات انتخاباتی از هر دو نامزد ریاست جمهوری خواست که در صورت نداشتن دلایل جدی و موثق از درج شکایت در این کمیسیون خود داری کنند:

" آرزو ما از هر دو نامزد اینست در صورتیکه دلایل مشخص و جدی نداشته باشند بخاطر مسایل بسیار عادی شکایت درج نکنند چون پروسه در موجود خود آنها، کمیسیون شکایات انتخاباتی و سازمان ملل متحد انجام میشود پس در ثبت شکایات باید بسیار دقت شود. "

روند ابطال آراء ناپاک روز دوشنبه در کمیسیون مستقل انتخابات به شکل علنی در حضور ناظرین ملی و بین المللی آغاز شد.

کمیسیون شکایات انتخاباتی یک بار دیگر از دو نامزد ریاست جمهوری خواسته که شکایات در مورد ابطال آرای 75 محل راهی را تا ختم روز پنجشنبه ثبت این کمیسیون کنند.

در این حال نهادهای ناظر انتخابات گفته اند که رسیده گی دقیق به شکایات در این رابطه می تواند شفافیت انتخابات را تضمین کند.

فریبا واحدی

XS
SM
MD
LG