لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۲۷

آماده گی برای مراسم تحلیف رییس جمهور جدید ادامه دارد


صادق مدبر منشی شورای وزیران و رییس کمسیون آماده گی برای مراسم تحلیف
صادق مدبر منشی شورای وزیران و رییس کمسیون آماده گی برای مراسم تحلیف

گرچه به نظر نمی رسد که منازعهء طولانی انتخابات افغانستان به زودی حل شود، با آنهم رییس جمهور کرزی دوم سپتامبر را برای اجرای مراسم تحلیف رییس جمهور جدید افغانستان تعیین کرده است.

رییس جمهور کرزی به یک کمسیون خاص دولتی وظیفه سپرده است تا به این مناسبت تاریخی همهء آماده گی های لازم را اتخاذ کند، اما تا هنوز هم پروسهء تفتیش آرا یک مانع در برابر آنست.

تفتیش آرا تا هنوز پایان نیافته است و نامزدان در مورد جزییات حکومت وحدت ملی به توافق نرسیده اند.

قبلاً تاریخ دوم اگست برای اجرای مراسم تحلیف تعیین شده بود، اما به تاخیر افتاد. حامد کرزی روز سه شنبه با هردو نامزد ملاقات کرد. اندکی بعد از این بازدید، تیم عبدالله عبدالله تاریخ دوم سپتامبر را برای اجرای مراسم تحلیف غیر عملی خواند، اما تیم اشرف غنی احمدزی ابراز امیدواری کرده است که این مهلت باز به تاخیر نیفتند.

حکومت افغانستان بر تعهداتش تاکید می کند که رییس جمهور جدید افغانستان به تاریخ معیین مراسم تحلیف را به جا آورده، بعداً در اجلاس سران کشور های عضو ناتو در ویلز بریتانیا اشتراک خواهد کرد.

ایمل فیضی سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان در این رابطه به رادیو آزادی گفت:

"همهء کوشش حکومت افغانستان اینست تا هرچه زودتر قبل ازختم این ماه نتایج انتخابات معلوم شود تا ما بتوانیم مراسم تحلیف را به جا کنیم رییس جمهور حامد کرزی در نامهء به سرمنشی سازمان ناتو به وضاحت نوشته است که به نماینده گی افغانستان، رییس جمهور آیندهء افغانستان یا حکومت فعلی اشتراک خواهد کرد."

کمسیون خاص دولتی که توسط رییس جمهور کرزی برای آماده گی مراسم تحلیف توظیف شده است، می گوید، کار آماده گی جریان دارد.

روز دوشنبه صادق مدبر منشی شورای وزیران و رییس این کمسیون از ختم کار آماده گی ها برای مراسم تحلیف خبر داد.

به مقامات هدایت داده شده است تا کارت های دعوت را چاپ کنند و قصر سلام خانه را برای اجرای مراسم تحلیف آماده سازند. به وزارت اطلاعات و فرهنگ وظیفه داده شده است که برای رسانه ها یک مرکز ایجاد کرده، تعدادی زیاد ترجمان ها را استخدام کند.

رییس ادارهء تنظیفات شاورالی وظیفه گرفته است تا شهر کابل و مسیر میدان هوایی الی قصر را پاک کرده، در این مسیر علایم و اشاره های لازم، بیلبورد ها و بیرق ها ملی را نصب کرده و با گلدان های گل مزین سازد.

به رییس میدان هوایی وظیفه سپرده شده است تا سالون های (VIP) و (VVIP) را ترمیم و رنگ کند.

اما ایمل فیضی سخنگوی رییس جمهور افغانستان به آژانس خبری فرانس پرس گفته است که این مساله یک مناسبت داخلی خواهد بود و به دلیل ابهام در تاریخ برگزاری، مراسم تحلیف بدون اشتراک مقامات کشور های دیگر برگزار خواهد شد.

مقامات افغان در مورد این آماده گی ها در حالی خبر می دهند که تا هنوز هم جنجال ها انتخاباتی همچنان ادامه دارد. پروسهء تفتیش آرا روز چهار شنبه بعد از آن به تاخیر افتاد که تیم عبدالله عبدالله با آن مقاطعه کرد و کار تفتیش آرا در غیاب ناظران هردو تیم به ناظران بین المللی داده شد.

شاید این نظر خوشبینانه باشد که در مدت کم کار تفتیش هشت ملیون رای ختم شود، نتایج آن را هردو تیم بپذیرند و نامزدان در مورد چگونه گی حکومت وحدت ملی به توافق برسند؛ چون هیچ نشانه دیده نمی شود که یکی از نامزدان از موقف اش به عقب برود.

please wait

No media source currently available

0:00 0:03:37 0:00
لینک مستقیم

XS
SM
MD
LG