لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۰۰

آماده گی های دو نامزد برای شرکت در نشست ویلز!


پس از آنکه سخنگوی ریاست جمهوری اعلان کرد که رییس جمهور کرزی در نشست سران ناتو در ویلز بریتانیا اشتراک نمی کند، نماینده گان دو نامزد انتخابات گفته اند که در صورت برنده شدن در انتخابات، رهبر تیم شان با یک اجندای روشن در این نشست اشتراک خواهد کرد.

محمد صدیق پتمن یک عضو تیم تحول و تداوم روز پنجشنبه به رادیو آزادی گفت، اشرف غنی احمدزی در باره تمام مسایل که باید در این نشست روی آن بحث و گفتگو صورت گیرد، آگاهی و آماده گی کامل دارد:

" اگر تیم ما تیم اشرف غنی احمدزی برنده شود، برای این نشست کاملا ً آماده گی دارد، در نشست های که در باره موافقت نامه امنیتی و دفاعی صورت گرفته آقای غنی حضور داشته است."

این در حالیست که روز چهارشنبه ایمل فیضی سخنگوی ریاست جمهوری گفت که رییس جمهور کرزی در نشست سران ناتو در ویلز بریتانیا اشتراک نمی کند.

در این حال محمد ناطقی یکی از اعضای تیم اصلاحات و همگرایی به رادیو آزادی گفته است که در صورت برنده شدن تیم شان در انتخابات در چوکات توافقات قبلی افغانستان با جامعه جهانی، موارد اساسی و مورد نیاز کشور را با نماینده گان سران ناتو مطرح خواهند کرد:

" اگر تیم اصلاحات و همگرایی برنده انتخابات شود، برنامه مفصل خود را در چهارچوب همان توافقات، قرادادها و معاهدات که افغانستان با جامعه جهانی دارد، مطرح می کند."

آقای ناطقی همچنان گفت که اگر نتیجه انتخابات افغانستان روشن نشود، ممکن زمان برگزاری نشست ویلز نیز تغییر کند.

قرار گزارش ها، نشست سران ناتو در باره افغانستان در هفته اول ماه سپمتر در شهر ویلز بریتانیا برگزار می شود.

تیم های انتخاباتی هم چنان گفته اند که تداوم کمک های جامعه جهانی با افغانستان و امضای موافقتنامه امنیتی و دفاعی با امریکا در صدر اجندای شان برای مطرح کردن در نشست ویلز، قرار دارد.

در این حال وزارت خارجه افغانستان نیز گفته است که ممکن رییس جمهور کرزی در نشست ویلز اشتراک نکند.

سراج الحق معاون سخنگوی این وزارت به رادیو آزادی گفت، اگر تا پیش از ماه سپتمبر نتیجه انتخابات افغانستان روشن نشود، ممکن یک مقام عالی رتبه حکومت فعلی افغانستان در نشست ویلز بریتانیا اشتراک کند:

" رییس جمهور کرزی گفته است که خودش در این نشست اشتراک نمی کند، اما وعده داده به ایشان که یک مقام حکومت اشتراک می کند، یا رییس جمهور آینده اشتراک می کند و یا هم یکی از اعضای ارشد دولت در آن نشست اشتراک می کند."

در این حال صدراعظم بریتانیا نیز در یک تماس تلیفونی با دو نامزد انتخابات از آنان خواسته است تا مطابق به توافق انجام شده در حضور وزیر خارجه امریکا، به کار شان ادامه بدهند.

وی ابراز امیدواری کرده که نتیجه انتخابات افغانستان پیش از برگزاری نشست ویلز روشن شود و رییس جمهور جدید این کشور در این نشست اشتراک کند.

اما به تازه گی یان کوبیش نماینده خاص سازمان ملل متحد برای افغانستان در دیدارش با رییس جمهور کرزی گفته که پروسه تفتیش آرا به خوبی پیش می رود، اما ختم این پروسه تا یازدهم سنبله سال روان امکان پذیر نمی باشد.

نماینده خاص سازمان ملل متحد ابراز امیدواری کرده که پروسه تفتیش آرا تا ۱۹ سنبله سال روان یعنی (۱۰ سپتمبر) به انجام برسد.

تحلیلگران افغان به این باور اند که به درازا کشانیده شدن انتخابات به زیان افغانستان بوده و باعث کاهش کمک های جامعه جهانی و افزایش ناامنی ها در این کشور می شود.

جمشید حبیب زاده

XS
SM
MD
LG