لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۵۹

سازمان ملل در مورد جنایات گروه داعش تحقیق می کند


ادارهء حقوق بشر ملل متحد که مقر آن در ژینو است دیروز خواست حکومت عراق مبنی بر انجام تحقیقات در مورد جرایم گروه داعش علیه افراد ملکی در شمال و غرب عراق را پذیرفت.

این شورا با اکثریت مطلق توافق کرد یک ماموریت حقیقت یاب را در عراق توظیف می کند تا در مورد جرایم ارتکاب یافته از سوی داعش تحقیقات کند.

محمد شیعه ال سودانی وزیر حقوق بشر عراق دیروز در ژینو قبل از تصمیم شورای حقوق بشر ملل متحد در جلسه این شورا گفت، ما با یک هیولای تروریست مواجه هستیم.

معاون کمیشنر حقوق بشر ملل متحد فلوایا پانساییر در جلسه دیروز گفت، نحوهء محاکمه گروه های قومی و فرقوی در عراق از سوی داعش با جرایم ضد بشری هم سطح می باشد. ولی خانم پانساییر این را هم ابراز داشت که کشتار زندانیان از سوی نیرو های عراقی و حملات راکتی آنها بر مناطق مسکونیء تحت اداره داعش نیز می تواند، جرایم جنگی تلقی شوند.

تصمیم انجام تحقیقات در مورد جرایم ارتکاب یافته از سوی داعش علیه غیر نظامیان در عراق در حالی گرفته شده است که مقامات عراقی می گویند، نیروهای عراقی و قوای پیش مرگهء کُرد دو شهر دیگر را از چنگ گروه داعش خارج ساختند.

مقامات گفته اند، قوای حکومتی عراق به حمایت نیروهای کُرد، شهر شمالی سلیمان بیک را از داعش تصرف کردند. قوای پیش مرگه گفته است کنترول شهر زومار را نیز به دست آورده است.

قوای حکومتی عراق و نیرو های پیش مرگهء کُرد، به حمایت حملات هوایی امریکا به روز یکشنبه، کنترول شهر امیرلی را به دست گرفتند. این شهر حدود دو ماه پیش از سوی گروه داعش یا دولت اسلامی عراق و شام گرفته شده بود. این گروه تندرو سنی و متحدین آن، اکثر نقاط شمال و غرب عراق و هم شمالشرق سوریه را تحت کنترول خود دارد.

XS
SM
MD
LG