لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۰۹

کمسیون انتخابات بزودی نتایج دور دوم انتخابات را اعلان خواهد کرد


احمد یوسف نورستانی رییس کمیسیون مستقل انتخابات
احمد یوسف نورستانی رییس کمیسیون مستقل انتخابات

با آنکه هنوزهم جنجال های انتخاباتی ادامه دارد، کمیسیون مستقل انتخابات تاکید کرده که به زودی نتیجه انتخابات را اعلام خواهد کرد.

احمد یوسف نورستانی رییس این کمیسیون روز سه شنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت، در انتخابات تمام مردم افغانستان اشتراک کرده و بی صبرانه منتظر اعلان نتایج نهایی آن می باشند.

با آنکه آقای نورستانی در مورد تاریخ دقیق اعلام نتایج نهایی دور دوم انتخابات معلومات ارایه نکرد اما گفت، تا چند روز آینده نتیجه نهایی دور دوم انتخابات ریاست جمهوری، اعلام خواهد شد:

" کمیسیون تصمیم دارد که نتایج نهایی را اعلان کند هر وقت که ما تفتیش را نهایی کردیم مجبور هستیم که ما نتایج را اعلان کنیم بخاطر اینکه مردم افغانستان می خواهند که نتایج را بدانند انشالله به همین زودی ها اعلان می کنیم پروسه تخنیکی تقریباً رو به تمام شدن است. "

این سخنان در حالی مطرح می شوند که عبدالله عبدالله یکی از دو نامزد دور دوم انتخابات ریاست جمهوری به روز دوشنبه گفت که پروسه تفتیش آرا شفاف انجام نشده و هرگز حکومتی را نمی پذیرند که بر اساس تقلب، ایجاد شده باشد.

در همین حال جین ساکی سخنگوی وزارت خارجه امریکا از کاندیدان ریاست جمهوری افغانستان خواسته است که نتیجه تفتیش آرای دور دوم انتخابات ریاست جمهوری را بپذیرند.

خواستیم در این مورد نظر یوناما یا دفتر هیات معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان را نیز داشته باشیم، اما آنها از ابراز نظر در این مورد خودداری کردند.

در همین حال فیفا یا بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان گفته است، پروسه تفتیش دور دوم انتخابات ریاست جمهوری طبق طرزالعمل وچک لست ها انجام شده و از دیدگاه آنها یک پروسه شفاف بوده است.

فهیم نعیمی سخنگوی این بنیاد به رادیو آزادی گفت، تیم اصلاحات و همگرایی خواهان برخی معیارها بود که باید در این طرزالعمل گنجانیده می شد که متاسفانه این کار صورت نگرفت و اختلاف نظرها به میان آمد:

" به اساس مشاهدات که ما در پروسه تفتیش آرا داشت و ما همیشه عملکر کارمندان کمیسیون و ناظرین هر دو ستاد و همچنین ناظرین ملی و بین المللی را تحت نظارت داشتیم تا حدی زیادی مطابق همان معیار های بود که در طرزالعمل و چک لست بود از آن لحاظ ما گفته می توانیم شفافیت در پروسه وجود داشت. "

پیش از این کمیسیون مستقل انتخابات گفته بود، تفتیش صد در صد آرای دور دوم انتخابات ریاست جمهوری خواست هر دو کاندید بود و باید آنها نتیجه نهایی را هم بپذیرند.

کمیسیون مستقل انتخابات در حالی از آماده گی ها برای اعلام نتایج نهایی خبر می هد که پیش از این شماری از آگاهان امور سیاسی تاکید کرده بودند که قبل از اعلان نتایج نهایی باید هر دو نامزد دور دوم انتخابات ریاست جمهوری به یک توافق سیاسی دست یابند.

تحلیلگران هشدار میدهند که اگر پیش از دست یابی دونامزد به یک توافق سیاسی نتیجه انتخابات اعلان شود، ممکن وضعیت امنیتی و اقتصادی در کشور با مشکلات جدی روبرو گردد.

فرشته ندا

XS
SM
MD
LG