لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۱۰

تیم انتخاباتی عبدالله عبدالله بطور مشروط حکومت وحدت ملی را می پذیرد


تیم اصلاحات و همگرایی می گوید، اگر به تفکیک آرای پاک از ناپاک توجه شود و نتیجه انتخابات تا حدی شفافیت داشته باشد، تشکیل حکومت وحدت ملی را می پذیرند.

سید آقا فاضل سنچاره کی سخنگوی این تیم روز چهارشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت، آنان اسناد و مدارکی را به هدف مشخص ساختن تقلب های انتخاباتی به سازمان ملل سپرده اند و انتظار می کشند تا آن را جز لایحه ابطال آرا بسازند.

آقای سنچاره کی گفت، اگر به خواسته های آنان تا یک یا دو روز آینده رسیده گی صورت بگیرد، به پیشبرد مذاکرات شان ادامه خواهند داد:

" اسناد و مدارک لازم را در اختیار سازمان ملل متحد قرار دادیم و سازمان ملل متحد به ما وعده سپرده که یک تیم تحقیقاتی بوجود آورده که روی اسناد ما کار می کند منتظر هستیم که ملل متحد پاسخ نهایی اش را برای ما بدهند که بیبنیم این مدارک مورد توجه قرار می گیرد یا نه بر اساس آن اگر توجه شود شاید ما بتوانیم یک مقدار آرای تقلبی را تفکیک کنیم و نتیجه تا حدودی شفافیت خود را داشته باشد که حکومت وحدت ملی هم بر همان اساس شکل می گیرد. "

آقای سنچاره کی همچنان گفت، جامعه جهانی باید از شفافیت انتخابات حمایت کند.

وی اضافه کرد، در صورتی که شفافیت انتخابات تامین نگردد، نتیجه آن برای تیم اصلاحات و همگرایی غیر قابل قبول خواهد بود.

قبل از این تیم تحول و تداوم گفته است که هنوز هم فرصت برای حل اختلافات موجود میان دوتیم وجود دارد.

این در حالیست که عبدالله عبدالله اخیراً گفت که بحث های سیاسی با رقیب اش به بن بست مواجه شده است.

خواستیم در مورد ارایه اسناد جدید تیم اصلاحات و همگرایی به دفتر سازمان ملل متحد در کابل از این اداره معلومات بگیریم، اما آنان از دادن معلومات خودداری کردند.

اما نظیف الله سالارزی یکی از سخنگویان این سازمان به رادیو آزادی گفت که نماینده خاص سرمنشی سازمان ملل متحد در افغانستان از تشکیل حکومت وحدت ملی تحت رهبری نامزد برنده انتخابات، حمایت خواهند کرد.

آقای سالارزی گفت، یان کوبیش در دیداری که اخیراً با شورای علمای افغانستان داشته گفته است که برای تقویت وحدت و ثبات در افغانستان به یک مشارکت واقعی نیاز است:

" ملل متحد از تشکیل حکومت وحدت ملی تحت رهبری نامزد برنده حمایت می کند و سازمان ملل متحد بدین باور است که در این زمان حساس به یک مشارکت واقعی در افغانستان نیاز است تا این که به چالش های متعددی که نیاز است به آن رسیده گی صورت بگیرد. "

به باور برخی کارشناسان افغان، گفتگوهای سیاسی دو نامزد به بن‌بست رسیده است و ظاهراً آنان در مورد نحوه اعلام نتیجه دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری، باهم اختلاف نظر دارند.

این آگاهان تاکید می کنند که میانجیگران داخلی و بین‌المللی باید هرچه زودتر وارد عمل شوند و هر دو نامزد را قانع سازند تا بن‌بست سیاسی کنونی را بشکنند.

سحر لیوال

XS
SM
MD
LG