لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۲۲

اعلان نتایج نهایی تفتیش آرا بنابر مشکلات تخنیکی به تعویق افتاد


احمد یوسف نورستانی رییس کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان
احمد یوسف نورستانی رییس کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان

کمیسیون مستقل انتخابات می گوید، نتایج نهایی تفتیش آرای دور دوم انتخابات ریاست جمهوری به روز یکشنبه از سوی این کمیسیون اعلام می گردد.

احمد یوسف نورستانی رییس این کمیسیون به روز جمعه در یک نشست خبری به رسانه ها گفت، بنابر مشکلات تخنیکی آنها نتوانستند نتایج نهایی تفتیش آرای دور دوم انتخابات ریاست جمهوری را اعلام کنند.

آقای نورستانی می گوید، از جمع 4263 محل که باقی مانده بود 405 محل آن بنابر مشکلات تخنیکی به بررسی مجدد نیاز دارد:

"تشخیص 405 صندوق جریان دارد از چاشت بدین طرف همکاران ما در گدام ها به تشخیص صندوق ها مصروف هستند نهمین جلسه نهایی را گرفته به پروسه تفتیش یک نقطه پایان بدهیم و روان می کنیم به کمیسیون شکایات انتخاباتی روز یکشنبه انشالله روز آخرین تفتیش است در اینجا."

رییس کمیسیون مستقل انتخابات می گوید، آرای این 405 محل مربوط به 31 ولایت کشور می باشد و باید به گونه جدی دوباره بررسی گردد.

کمیسیون مستقل انتخابات قبلاً گفته بود، نتایج نهایی تفتیش آرای دور دوم انتخابات ریاست جمهوری را به روز جمعه در یک جلسه علنی اعلام می کند.

به گفته آقای نورستانی، تفتیش دوباره این محلات روی شفافیت این پروسه تاثیر گذار می باشد.

در همین حال آقای نورستانی می گوید که پروسه تفتیش صد در صدی آراء به خواست هر دو کاندید تحت نظارت ناظرین ملی و بین المللی صورت گرفته و باید هر دو کاندید نتایج نهایی دور دوم انتخابات ریاست جمهوری را بپذیرند:

"هیچ دلیلی دیگر نمانده که ستاد های انتخاباتی کاندید صاحبان محترم نتیجه تفتیش را نپذیرند، بخاطر اینکه تمام چک لست ها و تمام معیار های که آنها پیشنهاد کرده بودند از طرف جامعه بین المللی قبول شد تحت نظارت جامعه بین المللی و ناظرین خود شان بررسی گردید."

به اساس معلومات کمیسیون مستقل انتخابات، پس از اعلام، نتایج تفتیش آراء به کمیسیون شکایات انتخاباتی فرستاده می شود و کاندیدان می توانند ظرف 48 ساعت شکایات شان را در کمیسیون شکایات انتخاباتی ثبت کنند.

به گفته کمیسیون مستقل انتخابات، کمیسیون شکایات انتخاباتی پس از بررسی، نتایج نهایی تفتیش آرای دور دوم انتخابات ریاست جمهوری را در اختیار آنها قرار می دهد.

فرشته ندا

XS
SM
MD
LG