لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۴۱

عبدالله و احمدزی امروز بار دیگر روی حل اختلافات باقی مانده گفتگو می کنند


پس از به بن بست مواجه شدن گفتگوهای دو تیم انتخاباتی روی ایجاد حکومت وحدت ملی درافغانستان، قرار است روزیکشنبه عبدالله عبدالله و اشرف غنی احمدزی یکبار دیگر به میانجیگری نماینده گان داخلی و خارجی با هم ملاقات کنند.

نماینده های دو تیم انتخاباتی به رادیو آزادی گفتند، درچند روز گذشته با میانجیگری همکاران داخلی و خارجی برخی از موارد اختلافی میان دو نامزد حل گردیده و تلاش ها به هدف حل متباقی مسایل جریان دارد.

با آنکه دوتیم دراین مورد اینکه کدام مسایل اختلافی حل شده است جزییات ارایه نکرده اند، اما طاهر زهیر یک سخنگویان تیم تحول و تداوم به رادیو آزادی در مورد نقطه اساسی اختلافی میان دو تیم انتخاباتی چنین گفت:

" اختلاف نظر بالای همان یک مورد است که دوستانی تیم مقابل اصرار دارند که رییس اجراییه به منزله صدارت اجراییه وی باید وظیفه اجرا کند و رییس کابینه باشد. "

آقای زهیر این خواست تیم مقابل را خلاف قانون اساسی کشور می داند.

از چندین روز به اینسو تلاش های نماینده گان سفارت امریکا برای ترغیب عبدالله عبدالله و اشرف غنی احمد زی برای گفتکو باهم جریان دارد.

این در حالیست که رییس جمهور کرزی نیز روز شنبه در ارگ ریاست جمهوری با هر دو نامزد ملاقات کرد.

وی از هر دو نامزد خواست که روی ایجاد حکومت وحدت ملی در افغانستان به یک نتیجه نهایی دست یابند.

رییس جمهور کرزی همچنان در نشست شورای علما گفته است، فضای خوبی میان دو نامزد برای دست یافتن به یک تفاهم و همکاری وجود دارد و تا یک یا دو روز آینده این دو نامزد به یک توافق نهایی دست خواهند یافت.

در همین حال تیم اصلاحات و همگرایی آغاز مذاکرات میان دو نامزد را تایید کرده می گوید، در دیدار روز یکشنبه دو کاندید روی مسایل اختلافی باقی مانده بحث می شود.

مجیب الرحمن رحیمی یکی از سخنگویان این تیم روز یکشنبه در صحبت با رادیو آزادی در مورد، چنین گفت:

" مذاکرات میان هر دو ستاد هنوز هم جریان دارد به وساطت دوستان بین المللی بخصوص سفارت ایالات متحده امریکا پیشرفت های نسبی در مذاکرات صورت گرفته امروز قرار است که رهبری هر دو ستاد با هم ملاقات داشته باشند تا آخرین پیشرفت ها و همچنان و آخرین موانع را با هم ارزیابی بکنند و اگر در این نشست مسایلی که هنوز هم مورد اختلاف است توافقی بدست بیاید طبیعتاً ما به یک نتیجه نهایی دست خواهیم یافت. "

در کنار تلاش های رییس جمهور کرزی بخاطر حل اختلافات باقی مانده میان دو نامزد، معاون سرمنشی سازمان ملل متحد نیز به کابل آمده و می کوشد تا بحران انتخاباتی در افغانستان را حل کند.

با آنکه تیم اصلاحات و همگرایی تاکید کرده که پروسه تخنیکی انتخابات غیرشفاف بوده و نتیجه آنرا نمی پذیرند، کمیسیون انتخابات اعلان کرده که پس از تکمیل شدن مراحل باقی مانده تفتیش آرا نتیجه انتخابات را اعلان می کنند.

فرشته ندا

XS
SM
MD
LG