لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۲۶

ملاقات پلان شده بین عبدالله و احمدزی لغو شد


ملاقات که قرار بود دیروز میان عبدالله عبدالله و اشرف غنی احمدزی صورت بگیرد لغو شد.

تیم تحول و تداوم می گوید، ملاقات پلان شده میان دو کاندید ریاست جمهوری افغانستان بخاطر خواست های تیم اصلاحات و همگرایی که با قانون اساسی در تضاد اند، لغو شد.

طاهر زهیر سخنگوی این تیم می گوید، تلاش ها برای حل اختلافات میان هر دو تیم انتخاباتی دیروز بی نتیجه ماند.

آقای زهیر در صحبت با رادیو آزادی در مورد گفت:

"هنوز هم برای تیم تحول و تداوم و مردم افغانستان، قانون اساسی خط قرمز است که به آسانی نمی توان قانون اساسی را تغییر داد. قرار بود عصر ( یکشنبه) هر دو نامزد انتخاباتی با هم دیدار کنند اما خواست های بی مورد آنها( تیم اصلاحات و همگرایی) باعث شد تا این ملاقات انجام نگیرد."

وی افرود، نمایندگان ایالات متحده و ملل متحد برای از سرگیری مذاکرات میان هر دو تیم انتخاباتی تلاش دارند.

به گفته وی در این میانجیگری، سفیر امریکا در کابل، نماینده خاص امریکا برای افغانستان و پاکستان و دفتر معاونت سازمان ملل در کابل شامل اند.

با آنکه تیم تحول و تدوام به رهبری اشرف غنی احمدزی مذاکرات میان دو تیم انتخاباتی را ناکام می خواند، اما تیم اصلاحات و همگرایی به رهبری عبدالله عبدالله ادعا می کند که روی صلاحیت های رییس اجراییوی با تیم رقیب به توافق رسیده است.

به گفته این تیم تنها دو مورد اختلافی میان هر دو تیم باقی مانده که تا هنوز روی آنها موافقه صورت نگرفته است.

فضل الرحمن اوریا سخنگوی تیم اصلاحات و همگرایی می گوید:

"دو مورد که روی آن اختلاف باقی مانده یک نوع اعلان نتایج انتخاباتی و دوم میکانیزم که بر بنیاد آن هر دو تیم در دولت وحدت ملی نقش فعال خواهند داشت. قرار بود برای حل همین اختلافات میان هر دو کاندید ملاقات صورت بگیرد که متاسفانه از سوی تیم تحول و تدوام در دقایق اخیر این نشست لغو شد."

با آنکه تیم اصلاحات و همگرایی ادعا می کند که روی صلاحیت های رییس اجراییوی در ساختار حکومت وحدت ملی و خواست شان که رییس اجراییوی باید رهبری کابینه را نیز به عهده داشته باشد با تیم تحول و تدوام موافقه صورت گرفته، اما تیم انتخاباتی اشرف غنی احمدزی تاکید می کند که این خواست تیم رقیب خلاف قانون اساسی بوده و این خواست را نخواهند پذیرفت.

این در حالیست که رییس جمهور کرزی نیز روز شنبه در ارگ ریاست جمهوری با هر دو نامزد ملاقات کرد.

وی از هر دو نامزد خواست که روی ایجاد حکومت وحدت ملی در افغانستان به یک نتیجه نهایی دست یابند.

رییس جمهور کرزی همچنان در نشست شورای علما گفته است، فضای خوبی میان دو نامزد برای دست یافتن به یک تفاهم و همکاری وجود دارد و تا یک یا دو روز آینده این دو نامزد به یک توافق نهایی دست خواهند یافت.

XS
SM
MD
LG