لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۳۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۳۳

توافقنامه حکومت وحدت ملی به زودی امضا خواهد شد


تیم تحول و تداوم میگوید: اختلاف های هر دو نامزد ریاست جمهوری به حد اقل کاهش یافته است.

طاهر زهیر سخنگوی تیم تحول و تداوم به رادیو آزادی گفت: هر دو دسته انتخاباتی امیدوار اند که امروز (جمعه) هر دو تیم توافقنامه نهایی را امضا کنند.

تیم اصلاحات و همگرایی هم روند مذاکرات چند روز گذشته را موثر میداند.

حالا دسته های انتخاباتی خبر های خوشی برای مردم دارند، اینکه اختلاف های شان به حد اقل رسیده و به زودی توافقنامه نهایی میان تیم های اصلاحات و همگرایی و تحول و تداوم امضا خواهد شد.

هر دو تیم، دیدار روز پنجشنبه عبدالله عبدالله و اشرف غنی احمدزی را در حضور سفیران امریکا و بریتانیا و نماینده سازمان ملل متحد برای افغانستان مثبت میدانند.

علاوه بر این دیدار، آقای عبدالله برای 25 دقیقه با جان کری وزیر خارجه امریکا صحبت کرده است.

نصر الله ارسلایی یک عضو تیم اصلاحات و همگرایی به خبرگزاری اسوشیتید پریس گفته است:

" آقای کری برای ادامه تلاش ها جهت پایان دادن به وضعیت سیاسی فعلی، از تیم آقای عبدالله خواسته تا نگذارند که حکومت وحدت ملی ناکام شود زیرا در آن صورت، ایالات متحده امریکا و جامعه بین المللی کمک های مالی اش با افغانستان را ادامه نخواهد داد. "

در این میان تیم تحول و تداوم می گوید: اختلاف های هر دو نامزد به حد اقل رسیده است.

طاهر زهیر سخنگوی این تیم در صحبت دیشب با رادیو آزادی، ابراز امیدواری کرد که هر دو تیم به روز جمعه به یک توافق نهایی دست یابند. او نخست در مورد دیدار روز پنجشنبه هر دو نامزد گفت:

" در این ملاقات، دیدگاه ها به همدیگر فوق العاده نزدیک شده اند. روی همه موارد اختلافی، توافق کلُی وجود دارد، اما برخی از همین موارد، نیاز به یک مقدار بحث و تبادل نظر مجدد دارد. ما امیدوار هستیم در کمترین فرصت ممکن این نکات از میان برداشته شود و توافق دیدگاه و توافق نظر صورت گیرد."

پیش از این عبدالله عبدالله و اشرف غنی احمدزی با میانجیگری وزیر خارجه امریکا توافق کرده بودند که حکومت وحدت ملی را تشکیل میدهند اما میان هر دوی آنها، روی نقش و صلاحیت های شورای اجرائیوی اختلاف وجود داشت.

اشرف غنی احمدزی یکی از نامزدان ریاست جمهوری در صحبت با روزنامه واشنگتن پوست که دیروز نشر شد، گفت که به هدف توافق حکومت وحدت ملی، مسوولیت امور اجرائیوی را به عبدالله عبدالله می سپارد و هدف آن اجرای پالیسی های حکومت است.

نصر الله ارسلایی یک عضو تیم اصلاحات و همگرایی گفته که فکر میکند چنین اظهارات، خیلی موثر بوده زیرا با توجه به حقایق، در رهبری شورا، نرمش و انعطاف پذیری را دیده است.

به گفته آقای ارسلایی، پس از اظهارات جان کری و سفیران و نماینده های سازمان ملل متحد، برای روشن شدن برخی مسایل، نسبت به گذشته نرمش را دیده است.

این عضو تیم اصلاحات و همگرایی می افزاید: وزیر خارجه امریکا شام چهارشنبه و صبح پنجشنبه در حالی این موضوع را به شورای تحت رهبری عبدالله عبدالله گفت که دان فیلدمن نماینده خاص ایالات متحده برای افغانستان و پاکستان، سفیران امریکا و بریتانیا و نماینده های سازمان ملل متحد در نشست مشترک شرکت داشتند.

در همین حال مونیکا کمینگس سخنگوی سفارت امریکا گفته است: جان کری به گفتگو ها با هر دو نامزد ریاست جمهوری افغانستان ادامه خواهد داد تا راه ها برای توافق سیاسی میان هر دو جانب هموار شود و در نتیجه آن حکومت وحدت ملی تشکیل و جنجال های انتخاباتی به پایان برسد، خواستی که عده بیشماری از افغان ها روی آن تاکید می ورزند.

جاوید نعیمی

XS
SM
MD
LG