لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۰۰

مرور کوتاه بر زنده گی اشرف غنی احمدزی


اشرف غنی احمدزی رییس جمهور جدید افغانستان
اشرف غنی احمدزی رییس جمهور جدید افغانستان

اشرف غنی احمدزی امروز به حیث رییس جمهور جدید افغانستان اعلان شد.

اشرف غنی احمدزی 60 سال عمر دارد و از ولایت لوگر می باشد.

وی تحصیلات ابتدایی و متوسطه خود را در کابل انجام داد و برای تحصیلات عالی به لبنان رفته و در پوهنتون امریکایی بیروت به تحصیلات اش ادامه داد و در همانجا با رولا همسر آینده اش آشنا شد و با این دختر لبنانی ازدواج کرد.

وی در سال 1977 برای تدریس در رشته مردم ‌شناسی به افغانستان بازگشت اما پس از قبولی در یک بورس تحصیلی برای ادامه تحصیل به پوهنتون کلمبیا در نیویارک رفت اما یک سال بعد در پی به قدرت رسیدن حزب دیموکراتیک خلق در افغانستان، به زندگی در امریکا ادامه داد و دکترای خود را در رشته مردم ‌شناسی فرهنگی از پوهنتون کلمبیا دریافت کرد.

اشرف غنی احمدزی پس از فراغت در سال 1983 برای تدریس در پوهنتون برکلی کالفرنیا دعوت شد و از سال 1983 تا 1991 در امریکا به تدریس پرداخت.

وی از سال 1991 به عنوان مردم‌ شناس راهنما به کار در بانک جهانی مشغول شد.

اشرف غنی پس از حادثه یازدهم سپتمبر در سال 2001 وظیفه اش در بانک جهانی را رها کرد و به همکاری با شبکه‌ های خبری و روزنامه ‌های مختلف پرداخت.

وی در سال 2002 به عنوان مشاور خاص اخضر ابراهیمی نماینده خاص سازمان ملل در امور افغانستان انتخاب شد.

مهم ترین فعالیت وی در این پُست همکاری در طراحی، مذاکرات و اجرای موافقتنامه بن بود که یک نقشه راه را برای تعیین دولت جدید افغانستان پس از سقوط طالبان مشخص می‌ کرد.

اشرف غنی در سال 2011 در انتخابات ریاست ‌جمهوری افغانستان شرکت کرد و با کسب سه درصد آراء پس از حامد کرزی، عبدالله عبدالله و رمضان بشر دوست در ردهء چهارم قرار گرفت.

اشرف غنی احمدزی در دور دوم ریاست جمهوری حامد کرزی مسئول برنامه انتقال مسئولیت امنیتی از نیروهای خارجی به نیروهای افغان شد.

اشرف غنی احمدزی دوباره در انتخابات ریاست جمهوری 2014 اشتراک کرد و در دور اول مقام دوم و در دور دوم با کسب آرای بیشتر امروز رییس جمهور جدید افغانستان اعلان شد.

XS
SM
MD
LG