لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۰۵

"یو ان ایچ سی آر" از دادن پناهندگی به یک جوان افغان خودداری کرد


کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور مهاجرین، از دادن پناهنده گی به یک جوان افغان خودداری کرد که پدرش هفته گذشته از سوی طالبان کشته شد.

سید حبیب موسوی پدر این جوان افغان که تابعیت آسترالیا را داشت، هفته گذشته زمانی کشته شد که از زادگاه اش در افغانستان دیدن می کرد.

طالبان حبیب موسوی را از یک بس پیاده کرده، مورد شکنجه قرار داده و کشتند و جسد وی از کنار یک سرک به دست آمد.

پسر این مرد که نجیب نام دارد و در اندونیزیا تقاضای پناهنده گی کرده است می گوید، یو ان ایچ سی آر تقاضای او را رد کرده است.

سید نجیب الله موسوی همچنان می گوید که پدرش برای دیدار با عروس و نواسه هایش به افغانستان رفته بود.

پدر نجیب در راه کابل غزنی زمانی کشته شد که دوباره راهی آسترالیا بود.

جسد حبیب الله موسوی چند روز بعد از قتل وی در نزدیکی محل که اختطاف شده بود یافت شد و نشانه های از شکنجه در آن دیده می شد. مقامات محلی و خانواده این مرد می گویند، موسوی شاید به دلیل اینکه تابعیت آسترالیا را داشت کشته شده باشد.

حبیب موسوی در سال 2000 به آسترالیا رفته بود و تبعه آسترالیا بود. همسر و اطفال وی در سال 2008 به آسترالیا رفتند ولی نجیب که در افغانستان کار می کرد، در این کشور باقی ماند.

نجیب 14 ماه پیش بعد از آن به اندونیزیا رفت که کار وی با یک سازمان بین المللی حیات اش را با مخاطره مواجه ساخت بود.

ولی نجیب به طور قاچاقی راهی اندونیزیا نشد، زیرا خانواده وی از خطر راه و امکان غرق شدن کشتی حامل مهاجرین برایش گفته بودند. نجیب خواهان ویزهء قانونی مهاجرت شد، ولی حال به وی اجازه اقامت در اندونیزیا داده نشده است. هنگامیه از نجیب در مورد مرگ پدرش سوال شد، مدتی خاموشی اختیار کرده و گفت اصلاً نمی داند چی بگوید:

"من پدرم را هیچگاه ندیده ام با کسی جنگ کند، با هیچ کس مخالفت نداشت، ما هیچ دشمن نداشتیم و روابط ما با دوستان هم نیک بود."

نجیب گفت، با ظهور دوبارهء طالبان در غزنی هزاره های ولسوالی جاغوری مورد تهدید قرار دارند.

نجیب می گوید:

"من هیچگاه فکر ترک افغانستان را نداشتم ولی چون با یک سازمان خارجی کار می کردم حیاتم مورد تهدید قرار داشت. امیدوارم همسر و اولادهایم را از آنجا بکشم زیرا برایم دیگر ممکن نیست در آنجا بمانم."

آسترالیا ماه گذشته اولین هزارهء افغان باشنده جاغوری را دوباره به افغانستان فرستاد زیرا تحقیقات یک اداره نشان داد که راه جاغوری امن است، ولی نجیب می گوید، این ادعا نادرست است. او گفت، قبل از مرگ پدرم زنده گی برای ما مشکل بود، حال که همه چیز از بد بدتر شده است.

XS
SM
MD
LG