لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۲۸

حکومت افغانستان روی یک طرح امنیتی ستراتیژیک کار می کند


اشرف غنی احمدزی رییس جمهور افغانستان
اشرف غنی احمدزی رییس جمهور افغانستان

اشرف غنی احمدزی رییس جمهور افغانستان گفته است که برای تأمین امنیت روی یک طرح امنیتی ستراتیژیک کار می کند.

در خبرنامه ارگ آمده است که رییس جمهور احمدزی این سخن را در دیدار با دو سناتور امریکایی دیروز در کابل گفت.

هر چند این خبرنامه در مورد جزیات این طرح امنیتی چیزی نگفته، رییس جمهور احمدزی در گذشته طرح امنیتی اش را توضیح داده است.

پیش از تشکیل حکومت وحدت ملی، آقای احمدزی در جریان کمپاین های انتخاباتی خود برخی از نکات این طرح را برجسته ساخته بود:

" می خواهم که در چوکات قانون اساسی دفتر سرقوماندانی اعلی اردو را بسازم. این دفتر بیست و چهار ساعت کار می کند و باید هر هشت ساعت در مورد وضعیت امنیتی به رییس جمهور و نیز مقام های شورای امنیت گزارش بدهد. گام دوم ما ایجاد همآهنگی میان سه قوت پولیس، اردوی ملی و امنیت است. من هر روز یک ساعت جلسه امنیتی خواهم داشت تا این سه قوت با همآهنگی میان همدیگر کار کنند."

پس از ایجاد حکومت وحدت ملی، آقای غنی در سخنرانی مراسم تحلیف هم گفت که امنیت خواست همه مردم افغانستان است و برای تأمین امنیت باید همه مردم دست به دست هم بدهند:

" امنیت با استفاده و زور و قوت تأمین می شود، اما از مشروعیت، قبولیت و مشارکت مردم شکل می گیرد. تا به حال، امنیت زیاد تر به مفهوم و معنی مصونیت فزیکی افراد استفاده شده است. اما در بحث امنیت عمده ترین مسأله مصونیت بشری و یا هم امنیت انسانی است."

به اساس خبرنامه ارگ، سناتوران امریکایی به رییس جمهور افغانستان گفتند که امریکا در همآهنگی با حکومت افغانستان و به اساس نیازمندی این کشور همکاری خواهد کرد.

درین حال، وزیر خارجه ایالات متحده گفته است که آینده حکومت وحدت ملی در افغانستان مربوط به رهبران و دو تیم حکومت فعلی می شود.

جان کری در مصاحبه با بخش افغانستان صدای امریکا گفته است که ثبات افغانستان نه تنها برای ایالات متحده از اهمیت برخوردار است، بلکه برای منطقه و دیگر کشورها نیز مهم است:

" فکر می کنم که افغانستان به منزله یک جزیره در شاهراه جدید ابریشم برای حمل و نقل اموال و تجارت در آینده در منطقه، احتمال روابط قوی تجارتی با هند، و کشور های آسیای مرکزی و حتی به سوی غرب تا عراق و اسرائیل، اهمیت خواهد داشت. همه این ها احتمالات آینده می باشند و من فکر می کنم که ما در همین آینده نقش داشته باشیم."

آقای کری با امیدواری گفته است که رهبران حکومت وحدت ملی و تیم آنان بالای مسایلی تمرکز کنند که افغانستان به آن نیاز دارد.

رییس جمهور احمدزی در نخستین گام مهم پس از تحلیفش، موافقتنامه های امنیتی با ایالات متحده و ناتو را امضا کرد که به اساس آن ها هزاران نیروی خارجی می توانند پس از پایان سال 2014 نیز در افغانستان باقی بمانند.

XS
SM
MD
LG