لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۴۵

محمدی: ادارات و وزارت های موازی مدغم یا منحل می شود


در کنار معیارهای مشخصی که برای تعیین وزرا و مقامات بلند پایه حکومتی در نظرگرفته شده کار روی مدغم و انحلال وزارت ها و ادارات موازی نیز به شدت ادامه دارد.

مقامات افغان با ابراز این مطلب می گویند که شماری از وزارت ها و ادارات در چوکات حکومت اضافی بوده و توسط رییس جمهور اشرف غنی احمدزی ازمیان برداشته می شود.

عبدالعلی محمدی مشاور حقوقی رییس جمهور احمدزی در مصاحبه اختصاصی با رادیو آزادی هرچند از این وزارت ها و ادارات نام نگرفت اما افزود که هزینه هنگفتی را به مصرف می رساند:

" بعضی ادارات موازی و و وزارت های بی هدفی وجود دارد که هزینه سنگینی را بر بودجه مردم افغانستان تحمیل می کند.

ادارات که کارهای تکراری را انجام میدهد دقیقاً در همین مدت چهل و پنج روز مورد بازنگری قرار می گیرد.

ادارات که نیاز آن دیده نمی شود منحل شده و تنها آن ادارات که کار عملی انجام میدهد باقی خواهد ماند. "

بگفته آقای محمدی رییس جمهور احمدزی یک و نیم ماه را مدت انتقالی خوانده و در این زمان بر علاوه اینکه روی بررسی وزارت ها و ادارات کار می کند مطابق معیارهای که در نظر است وزرا و مقامات بلند رتبه را بکار توظیف خواهد کرد.

این در حالی است که مردم عام و برخی از نهاد ها در روزهای گذشته با راه اندازی نشست ها از رییس جمهور اشرف غنی احمدزی خواست اند تا در گماشتن مقامات بلند پایه تخصص، تجربه و تعهد را در نظر بگیرد.

آقای احمدزی هم از قبل گفته است که در حکومت او ضوابط بر روابط حاکم خواهد بود و کار را به اهل آن خواهد سپرد.

در این حال عبدالعلی محمدی مشار حقوقی رییس جمهور احمدزی می گوید هیچ تضمین وجود ندارد که وزرای کابینه حکومت قبلی هم در کابینه جدید حضور داشته باشند:

" معیارهای مشخص بر اساس تخصص، شایستگی و توان مدیریتی افراد تعیین خواهد شد.

از چهره های موجود اگر کسانی باشد که شامل این معیار باشند ممکن رییس جمهور با آنان موافقه کند که بکار خود ادامه دهند اما هیچ تضمین وجود ندارد که این افراد هم در کابینه جدید هستند.

برای آقای رییس جمهور مهم فقط معیارهای و شایستگی است. "

اشرف غنی احمدزی رییس جمهور افغانستان گفته است که در مدت چهل و پنج روز کابینه جدید را اعلان خواهد کرد و تمام اعضای کابینه را بر اساس فهم، تعهد و تخصص تعیین خواهد کرد.

او همچنان گفته است که برضد فساد اداری با جدیت مبارزه می کند و نهاد های موازی را از بین خواهد برد.

مردم عام و نهاد های مدنی نیز از اقدامات آقای احمدزی در چند روز گذشته در قسمت مبارزه با فساد اداری و حکومتداری خوب استقبال کرده اند و گفته اند که باید گلیم فساد اداری، خودسری ها و فرار از قانون در افغانستان برچیده شود.

نسیم شفق

XS
SM
MD
LG