لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۱۴

حنیف اتمر خواستار مسدود ساختن مدارس تندرو مذهبی در منطقه شد


حنیف اتمر مشاور امنیت ملی افغانستان
حنیف اتمر مشاور امنیت ملی افغانستان

حنیف اتمر مشاور امنیت ملی افغانستان در صحبت از طریق ستلایت به کنفرانس کارشناسان سیاسی و امور ستراتیژیک که توسط گروپ پالیسی دهلی تدویر شده بود، با ابراز اینکه مدارس تندرو مذهبی در سرتاسر آسیای جنوبی باید مسدود ساخته شود، گفت:
"مکاتب و مدارسی که تندروی و کینه ورزی را پخش می کند، باید مسدود ساخته شود. مدارسی که در طول تاریخ به مثابهء مراکز دانش و تحمل دگر اندیشی شناخته می شد، اما اینک از آنها توسط برخی بازیگران دولتی و غیر دولتی برای تروریزم سوء استفاده می شود."

مشاورامنیت ملی افغانستان با اظهار اینکه این مدارس اکنون به یک عنصر کلیدی زیربنای تروریزم در این منطقه مبدل شده است، با اشارهء پنهان به سازمان استخباراتی پاکستان که حکومت افغانستان آن را به تمویل طالبان متهم می کند، بر مسدود ساختن این مدارس تاکید کرد.

روزنامهء دهندو چاپ هندوستان می نویسد:

حنیف اتمر مشاور امنیت ملی اشرف غنی احمدزی رییس جمهورافغانستان که قبلاً به حیث وزیر داخلهء این کشور ایفای وظیفه کرده است، تهدیدهای را مشخص ساخت که از جانب پنج نوع شبکه های تروریستی متوجهء این منطقه است. مشاور امنیت ملی افغانستان این تهدید ها را طالبان افغانستان، طالبان پاکستانی، لشکر طیبه، شبکهء القاعده، گروهء دولت اسلامی و گروه های آسیای میانه و گروپ های چینایی خوانده است.

روزنامهء دهندو چاپ هندوستان از قول حنیف اتمر مشاور امنیت ملی افغانستان می نویسد که گفته است:

"بطور خاص آی. اس (گروه دولت اسلامی)، اما همهء این گروه ها بطور سمبولیک با هم ارتباط دارند. شکست دادن یکی از آنها بدون شکست دادن همه شان نا ممکن است."

به نوشتهء روزنامهء دهندو اظهارات حنیف اتمر مشاور امنیت ملی افغانستان مهم به خاطر آنست که نخستین اظهارات ستراتیژیک دولت جدید منتخب افغانستان به شمار می آید که بعد از ماه ها منازعهء سیاسی تشکیل ش، اما بر خلاف حکومت قبلی حامد کرزی توافقنامهء امنیتی و دفاعی را با امریکا امضا کرد.

حنیف اتمر هنگام امضای این تفاهمنامه گفته بود:

"این مساله باید زیگنال جدی بودن ما در امر مبارزهء متحدانه بر ضد تروریزم باشد، ما همچنان در هفته آینده با مقامات پاکستانی برای جلب همکاری شان صحبت می کنیم."

قبل از این، شام چهار شنبه اشرف غنی احمدزی رییس جمهور افغانستان با نریندرامودی صدراعظم هند تلیفونی صحبت کرد و در مورد آغاز فوری گفتگو ها بین دو کشور توافق صورت گرفت.

please wait

No media source currently available

0:00 0:02:36 0:00
لینک مستقیم

XS
SM
MD
LG