لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۱۹

خانواده های قربانیان حملات انتحاری با مشکلات اقتصادی روبرو اند


بیشتر خانواده های افرادی که در حملات انتحاری و انفجارها کشته و زخمی شده اند با مشکلات جدی اقتصادی روبرو بوده و می گویند که کسی یا نهادی با آنان کمک نکرده است.

آنان شکایت دارند که زندگی بخور و نمیر داشته و با خواست های متکرر از سوی دولت و موسسات کمک کننده با آنان کمک صورت نگرفته است.

یک تن از این افراد که پسر خود را در حمله انتحاری در سه راهی علاوالدین شهر کابل از دست داده، با چشمانی پر از اشک به رادیو آزادی گفت که با مشکلات زیاد اقتصادی روبرو می باشد:

"بچه گکم دوازده سال عمر داشت و صنف پنچ مکتب بود خودم برای کار و غریبی پروان سه رفته بودم، برم از خانه زنگ آمد که بیا بچیت زخمش شدید است، بچیم نفسک میزد وقتی که رسیدم شهید شد."

یک تن دیگر از باشندگان شهر کابل که در حمله انتحاری زخمی شده و اکنون به صفت اجیر در یکی از شفاخانه ها کار می کند شکایت دارد که معاش او کم بوده و با مشکلات زیاد اقتصادی دست و پنجه نرم می کند.

او می گوید که تا حالا هیچ نهاد دولتی و موسسه کمک کننده به داد او نرسیده است:

"اسم من محمد نعیم است باشنده علاوالدین می باشم در شفاخانه استقلال اجیر هستم وقتی که نزدیک اشاره رسیدم که بسیار انفجار شدید شد مه کدام نان آور ندارم. هفت دختر دارم و یک پسر که تکلیف اعصاب دارد."

تنها این افراد نیستند که قربانی حملات انتحاری و انفجاری شده و با مشکلات زیادِ اقتصادی روبرو هستند، بلکه در کابل و مناطق مختلف افغانستان صد ها خانواده با مشکل مشابه مواجه می باشند.

آنان می گویند که وضعیت نا مناسبی داشته و از حکومت و نهاد های کمک کننده می خواهند که به آنان دست یاری داده و همرای شان همکاری های لازم انجام دهند.

در این حال مقامات وزارت کار، امور اجتماعی، شهدا و معلولین هر چند مشکلات این افراد و خانواده ها را تایید می کند اما می گوید که ادارات دولتی بعضاً کمک های را با آنان انجام داده است.

علی افتخاری سخنگوی این وزارت به رادیو آزادی گفت که لست تمام معلولین و خانواده های قربانیان نزد آنان بوده و از سوی این وزارت با آنان کمک صورت می گیرد:

"کسانیکه کشته و زخمی می شوند به اساس قانون آنها ثبت و راجستر می شوند، وزارت کار و امور اجتماعی به آنها خدمات کاریابی و زمینه آموزش فراهم ساخته و از نزد این وزارت معاش ماهانه و امتیازات دریافت می کنند."

مقامات حکومتی می گویند که شماری از موسسات کمک کننده داخلی و بین المللی نیز بعضاً با خانواده های بی بضاعت و اقارب قربانیان حملات انتحاری و انفجاری در افغانستان کمک های را انجام می دهند.

در این حال مردم در شهر کابل و ولایات افغانستان نیز از حکومت و موسسات خیریه می خواهند تا با خانواده های قربانیان جنگ در این کشور همکاری کرده و به مشکلات آنان طوریکه لازم است رسیدگی کند.

خلیل سلطانی

XS
SM
MD
LG