لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۰۹

تیزاب پاشی های اخیر در اصفهان و نگرانی های ناشی از آن


واقعات تیزاب پاشی های اخیر در شهر تاریخی اصفهان این نگرانی را افزایش داده است که شاید عدم مراعات حجاب اسلامی دلیل این حملات باشد.

پولیس ایران از تبصره در این مورد خودداری کرده، اما گفته است که در رابطه با رویداد های اخیر، چند تن مشکوک را دستگیر کرده است و تحقیقات از آن ها ادامه دارد.

"ایرنا" آژانس خبری رسمی ایران از قول یک مقام پولیس به نام حسین اشتاری (Hossein Ashtari) می نویسد که گفته است، اخیراً در شهر اصفهان در مورد چهار واقعهء تیزاب پاشی بر خانم ها گزارش داده شده است.

آیا این حملات انفرادی بوده، یا برنامهء خاص کدام گروهء مذهبی است؟

با آنکه مقامات پولیس ایران تعداد این واقعات را چهار خوانده اند، اما روزنامهء شهروند چاپ تهران از هشت واقعهء پاشیدن تیزاب بر خانم ها در شهر اصفهان گزارش می دهد.

تعدادی هم از طریق شبکه های رسانه های اجتماعی ادعا می کنند که در سیزده رویداد جداگانه بر خانم های راننده ای تیزاب پاشیده شده است که گویا حجاب اسلامی را مراعات نکرده اند.

گفته می شود که خانم های زخمی به شفاخانه انتقال داده شده اند. یک تن از آن ها انتظار عملیات قرنیهء چشم را می کشد. پدر یک دختر دیگر که قربانی این حادثهء شده گفته است، یک چشم دخترش کاملاً از بین رفته و چشم دیگر وی دیدش را تقریباً از دست داده است.

فرین عاصمی گزارشگر بخش فردای رادیو آزادی در مورد اینکه خانم های قربانی دارای چه وجه مشترک بوده اند، می گوید، همهأ اینخانم های زیبا بوده و راننده گی می کردند.

برخی ها از طریق رسانه های اجتماعی به خانم ها هوشدار داده اند که شیشه های موتر هایشان را باز نگذارند.

حجت الاسلام محمدتقی رهبر یک روحانی ارشد اصفهان این حملات را نکوهش کرده گفته است، این اعمال به هر دلیل و بهانهء که باشد قابل نکوهش است.

به گفتهء حجت الاسلام محمدتقی رهبر اگر یک خانم به وضعیت خیلی بد هم به کوچه بر آید، هیچکس حق ندارد بروی تیزاب بپاشد.

در سالیان اخیر واقعات پاشیدن تیزاب بر خانم ها در کشورهای پاکستان، هند و افغانستان افزایش یافته است. مرتکبان آن می گویند، بالای خانم های تیزاب می پاشند که با حرکات سبک عزت خانواده هایشان را زیر پا می کنند.

XS
SM
MD
LG