لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۳۷

اقدامات تازه لوی څارنوالی به منظور بازداشت متهمین فراری قضیه کابلبانک


در حالی که از صدور فرمان رییس جمهور اشرف غنی احمدزی مبنی بر بازگشایی قضیه فساد مالی کابل بانک بیست روز می گذرد اما از بازداشت 14 تن از متهمین اصلی این قضیه تا کنون خبری نیست.

لوی څارنوالی افغانستان می گوید که اقدامات تازهء را به منظور بازداشت متهمین فراری این قضیه روی دست گرفته است.

بصیر عزیزی سخنگوی این اداره روز دوشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت که در صورت عدم حاضر کردن متهمین قضیه کابلبانک با ضمانت کننده گان آنان برخورد قانونی صورت خواهد گرفت.

آقای عزیزی میگوید که دراین راستا ازپولیس انترپول نیزخواستارکمک شده اند.

" به پولیس انترپول مکاتیبی ارسال شده تا اشخاصی که بیرون از مملکت هستند به کشور انتقال داده شوند، در صورتی که ضمانت کننده گان و اداراتی که تضمین کرده اند اینها را حاضر کرده نمی توانند، برای شان مهلت داده خواهد شد و بعد از مهلت اگر حاضر کرده نتوانند مطابق قوانین نافذه کشور تحت تعقیب عدلی قرار خواهند گرفت."

پیش از این لوی څارنوالی افغانستان گفته بود که دو تن از متهمین قضیه کابل بانک به حکم قاضی القضات و ضمانت وزارت مالیه و بانک مرکزی، آزاد شده بودند.

رییس جمهور اشرف‌غنی احمدزی به تاریخ 9 میزان با صدور فرمانی هدایت داد تا قضیه فساد مالی کابل‌بانک از سر گرفته شود.

آقای احمدزی به لوی څارنوالی افغانستان پانزده روز مهلت داد تا این قضیه را بررسی کند.

پولیس کابل می گوید که در پیوند به قضیه کابلبانک تا کنون هفت تن از متهمین بازداشت شده گرفتاری شمار دیگر آنان که تاکنون آزاد هستند، از صلاحیت های شان بیرون است.

جنرال ظاهر ظاهر قوماندان امنیه کابل روز یکشنبه به خبرنگاران گفت که برای بازداشت سایر متهمین باید از مجرا های دیپلوماتیک اقدام صورت گیرد:

" چیزی که وظیفه پولیس بود ما وظیفه خود را انجام دادیم. حالا مربوط به بخش های دیپلوماتیک می شود مربوط به پولیس انترپول می شود. دو تن از اتباع هندی بوده که سفارت هندوستان ضامن شان شده که متاسفانه تا کنون حاضر نشده اند. سه تن دیگر شان که مسوولین بانک ها بوده و ضمانت شان را یک بخش کرده و دو تن قبل از اقدام پولیس به پاکستان سفر کردند و دو تن دیگر شان ضمانت جعلی داده اند."

لوی څارنوالی افغانستان در روز های اخیر در پیوند به قضیه کابلبانک 31 دوسیه را برای بررسی و به محکمه استیناف ولایت کابل فرستاد.

مردم عام نیز خواستار اقدامات فوری ارگان های مسوول در زمینه بازداشت و محاکمه متهمان اصلی قضیه کابل بانک اند.

ویدا بره کی

XS
SM
MD
LG