لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۳۷

بیست و چهارم اکتوبر مصادف است با روز جهانی سازمان ملل متحد


سازمان ملل متحد برای نخستین بار در سال 1942 در اعلامیهء از سوی فرانکلین دی روزویلت رئیس جمهور سابق امریکا یاد آوری شد.

در این اعلامیه بیست و شش کشور جهان در هنگام جنگ دوم جهانی تعهد کردند که در ائتلاف مشترک علیه جرمنی، جاپان و ایتالیا میجنگند.

سپس در سال 1945 میلادی، هیئت های پنجاه کشور در ایالت سان فرانسسکوی امریکا با هم دیدار کردند و منشور سازمان ملل متحد را ساختند.

در این نشست روی پیشنهاد های بحث شد که از سوی چین، اتحاد شوروی، امریکا و بریتانیا ارائه شده بود.

این منشور در بیست و ششم جون سال 1945 از سوی رهبران پنجاه کشور جهان امضا شد.

به این ترتیب به تاریخ بیست و چهارم اکتوبر 1945 سازمان ملل متحد به صورت رسمی به کارش آغاز کرد. پس از آن، همه ساله در بیست و چهارم اکتوبر به عنوان روز جهانی سازمان ملل متحد تجلیل می شود.

نیلاب مبارز سخنگوی یوناما یعنی دفتر هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان می گوید: افغانستان از نخستین اعضای سازمان ملل متحد به حساب میاید:

" افغانستان یکی از اولین اعضای ملل متحد بود که در سال 1947 عضویت ملل متحد را کسب کرد و ما از همان زمان رابطه طولانی با افغانستان داشتیم و افغانستان یکی از اعضای فعال موسسه ملل متحد بوده و یکبار افغانستان ریاست مجمع عمومی را هم به عهده داشته است."

سازمان ملل متحد در افغانستان سه نوع اداره همکار دارد. خانم مبارز در مورد این پروژه های خیریه چنین می گوید:

" یکی موسساتی اند که بخاطر کمک های بشری در افغانستان مصروف استند. بخش یا گروه دیگر موسساتی اند که در بخش انکشافی برای افغانستان کمک می رسانند و بالاخره ماموریت سیاسی یوناما در افغانستان است که بر اساس لایحه وظایفی که از جانب شورای امنیت به دست می آورد، با افغانستان کمک می کند. در مجموع بیشتر از بیست موسسه، صندوق و برنامه ملل متحد در افغانستان مصروف استند."

سخنگوی یوناما همچنان می افزاید: در مورد پروژه های سازمان ملل متحد، دولت و مردم افغانستان قضاوت می کنند اما به گفته وی سازمان ملل همواره در کنار افغانستان ایستاده و در آینده نیز به همکاری هایش ادامه خواهد داد.

جاوید نعیمی.

XS
SM
MD
LG