لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۱۰

نورستانی: نتایج انتخابات شوراهای ولایتی امروز اعلان میشود


احمد یوسف نورستانی رییس کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان
احمد یوسف نورستانی رییس کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان

انتظار می رود نتایج انتخابات شورا های ولایتی امروز اعلان شود. رییس کمسیون مستقل انتخابات افغانستان می گوید، کمیسیون شکایات انتخاباتی لست نامزدان برنده در انتخابات شورا های ولایتی را دو هفته قبل به کمیسیون انتخابات سپرده که نتیجه پس از تکمیل معلومات، امروز اعلان می شود.

احمد یوسف نورستانی رییس کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان در مصاحبه اختصاصی به رادیو آزادی گفت:

"کمیسیون محترم شکایات انتخاباتی، نتایج انتخابات شورا های ولایتی را به تاریخ هفدهم میزان به ما فرستاد و تغییراتی را که آنها وارد کرده بودند در سیستم داخل ساخته شد و ان شاءالله تصمیم داریم که ساعت دوی بعد از ظهر امروز نتایج را اعلان کنیم. این پروسه بسیار طولانی شد من از این بسیار معذرت می خواهم که هموطنان ما بسیار منتظر ماندند."

انتخابات شورا های ولایتی همزمان با دور اول انتخابات ریاست جمهوری به تاریخ شانزدهم حمل انجام شد. کمیسیون انتخابات نتایج مقدماتی انتخابات شورا های ولایتی را در اواخر ماه ثور به کمیسیون شکایات انتخاباتی فرستاد ولی طولانی شدن بحران انتخابات دور دوم ریاست جمهوری باعث تاخیر اعلان نتایج انتخابات شورا های ولایتی شد.

سازمان های نظارت کنندهء انتخابات از اعلام نتایج انتخابات شورا های ولایتی استقبال می کنند.

فهیم نعیمی سخنگوی فیفا یا بنیاد انتخابات آزاد وعادلانه افغانستان به رادیو آزادی گفت:

" اینکه کمیسیون مستقل انتخابات تصمیم گرفته و گفته که بزودی نتایج را اعلان می کند این یک کار خوب است ما استقبال می کنیم که نتایج انتخابات شوراهای ولایتی اعلام شود. اما به حد کافی هم مردم افغانستان و هم کاندید های محترم شورا های ولایتی انتظار کشیدند و این نتایج انتخابات که باید چند ماه پیش اعلام می شد حالا که هم اعلام می شود خوب است و در هر صورت باید چند ماه پیش اعلام می شد."

آقای نعیمی می افزاید که روند انتخابات شورا های ولایتی از شفافیت لازم برخوردار نبود چون به گفته وی نامزدان و ناظران آنها چندان امکانات نظارت در اختیار نداشتند.

نتایج مقدماتی انتخابات شورا های ولایتی نشان می دهد که به شمول نود زن 458 تن در سرتاسر افغانستان به این شورا ها راه یافته اند. ولی از اظهارات مقامات مسوول پس از بررسی شکایات معلوم می شود که تغییرات در این لست وارد شده است.

XS
SM
MD
LG