لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۰۹

نتیجه نهایی انتخابات شوراهای ولایتی افغانستان اعلان شد


پس از ماه ها انتظار و عکس العمل های تند هواداران نامزدان، بالاخره نتیجه نهایی انتخابات شوراهای ولایتی افغانستان روز شنبه از سوی کمیسیون مستقل انتخابات، اعلان شد.

احمد یوسف نورستانی رییس این کمیسیون در یک نشست خبری در کابل گفت که از میان بیش از دو هزار و پنج صد نامزد در این انتخابات، تنها 458 تن شان برنده شده اند.

وی می گوید که برنده گان این انتخابات را 97 زن و 361 مرد تشکیل می دهد:

" چهارصد و پنجاه و هشت کرسی در سراسر کشور به شورا های ولایتی اختصاص داده شده بود که از آن جمله نود و هفت کرسی را زنان برنده شدند و سه صد و شصت و یک کرسی به مردان تعلق گرفته است."

انتخابات شورا های ولایتی افغانستان همزمان با انتخابات ریاست جمهوری به تاریخ شانزدهم حمل سال جاری هجری شمسی برگزار شد.

نتیجه ابتدایی این انتخابات، به تاریخ 31 ثور از سوی کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان اعلام گردید.

اما جنجالی شدن انتخابات ریاست جمهوری سبب شد که اعلان نتیجه نهایی انتخابات شورای های ولایتی با تاخیر روبرو گردد.

به همین دلیل چندی پیش رییس کمیسیون شکایات انتخاباتی افغانستان پیشنهاد کرد که بخاطر انجام بهتر انتخابات در کشور نباید پس از این دو انتخابات در یک زمان برگزار گردد.

او پذیرفت که نتوانسته اند در بررسی های شان از انتخابات شورای های ولایتی، عدالت را به گونه لازم تامین کنند.

در این حال احمد یوسف نورستانی رییس کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان هم تایید کرده که در انتخابات شورا های ولایتی تخطی و مشکلاتی موجود بوده است.

وی روز شنبه هنگام سخنرانی در این باره گفت، تا زمانیکه نفوس افغانستان و لست رای دهنده گان روشن نشود وبه همه اتباع کشور تذکره الکترونیکی توزیع نگردد، انجام انتخابات شفاف ممکن نخواهد بود:

" تا وقتیکه ما تذکره الکترونیکی در کشور نداشته باشیم و آمار دقیق و حقیقی نفوس افغانستان را نداشته باشیم و همچنان لست رای دهنده گان واجد شرایط رای دهی در یک حوزه مشخص موجود نباشد همیشه انتظار این گونه چالش ها، اتهامات تقلب و تخطی را باید داشته باشیم."

در این حال نهاد های ناظر انتخابات افغانستان نیز ضمن استقبال از اعلان نتیجه نهایی انتخابات شورا های ولایتی ابراز تاسف کرده اند که این انتخابات از شفافیت لازم برخوردار نبوده است.

جمشیدحبیب زاده

XS
SM
MD
LG