لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۱۷

یک خانم بحیث عضو ستره محکمهء افغانستان معرفی خواهد شد


پس از خواست های مکرر فعالان حقوق بشر و جامعه مدنی در چند سال اخیر مبنی بر گزینش یک زن در ترکیب شورای عالی ستره محکمه افغانستان، قرار است برای نخستین بار یک خانم به عنوان عضو این نهاد قضایی معرفی گردد.

رییس جمهور اشرف غنی طی سخنرانی اش در چین گفته است که یک زن را به حیث عضو شورای عالی ستره محکمه افغانستان معرفی خواهد کرد.

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان با استقبال از این تصمیم آقای احمدزی می گوید امیدوارند این اقدام برای دسترسی زنان به عدالت کمک کند.

رفیع الله بیدار سخنگوی این کمیسیون روز پنجشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت موجودیت یک زن در ترکیب شورای عالی ستره محکمه میتواند خیلی موثر تمام شود:

" موجودیت یک زن در ترکیب ستره محکمه خیلی میتواند مفید باشد و این اقدام در آینده ها کمک نماید که زنان با جرائت بیشتر به نظام عدلی مراجعه نمایند و به این شکل اعتماد زنان بر نظام عدلی و قضایی ما بیشتر گردد. "

رییس جمهور اشرف غنی احمدزی روز چهارشنبه در جریان سخنرانی اش در پوهنتون شینهوا چین گفته است که دین اسلام به زنان حق ملکیت و مشارکت کامل داده و بزودی یک زن به حیث عضو شورای عالی ستره محکمه افغانستان معرفی می گردد.

وی تاکید کرده است که شخصاً روند گزینش قضات را تحت نظر خواهد داشت و پیش از آن با تمام آنها مصاحبه خواهد کرد.

خبر معرفی یک زن به عنوان عضو شورای عالی ستره محکمه سبب خشنودی فعالان حقوق زن نیز شده است، آنان با استقبال از این تصمیم رییس جمهور احمدزی می گویند که باید این اقدام جنبه عملی پیدا کند.

فتانه گیلانی یکی از این فعالان امیدوار است که گزینش یک زن در چوکات شورای عالی ستره محکمه سبب ایجاد تغییرات مثبت در ارگانهای قضایی کشور شود:

" ما امید داریم که این تصمیم جنبه عملی داشته باشد و چیزی که زیاد مهم است قاضی زن که انتخاب میشود باید دارای تخصص، مدیریت، ظرفیت، و اخلاق اش همه فوق العاده شفاف و پاک باشد تا که اعتماد پیدا شود. اما اینطور نشود که مثل برخی قاضی های مرد داخل بازی ها شود و نتواند که مفید واقع شود. "

بر اساس ماده 118 قانون اساسی افغانستان، ستره محکمه این کشور 9 عضو دارد که از سوی رییس جمهوری معرفی و در صورت گرفتن رای اعتماد از ولسی جرگه، عضویت شورای عالی ستره محکمه را حاصل می کنند.

رییس جمهور از میان این 9 تن یکی را به عنوان قاضی القضات یا رییس ستره محکمه تعیین می‌کند.

بر بنیاد قانون اساسی افغانستان زمان کاری اعضای شورای عالی ستره محکمه متفاوت می باشد، سه تن آنان برای چهار سال، سه تن برای هفت سال و سه تن دیگر برای 10 سال جهت اخذ رای اعتماد به ولسی جرگه معرفی می‌شوند.

در تاریخ افغانستان تاکنون هیچ زنی، عضو شورای عالی ستره محکمه این کشور نبوده است و اگر این تصمیم رییس جمهور احمدزی عملی شود این اولین باری خواهد بود که یک زن شامل تصمیم گیری های قضایی در افغانستان می شود.

فریبا واحدی

XS
SM
MD
LG