لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۵۸

سوپکو: بیش از 7 ملیارد دالر در امر مبارزه با مواد مخدر در افغانستان ضایع شده است


جان سوپکو سرمفتش خاص امریکا در امور بازسازی افغانستان
جان سوپکو سرمفتش خاص امریکا در امور بازسازی افغانستان

سرمفتش خاص امریکا در امور بازسازی افغانستان می گوید که در زمینه مبارزه با مواد مخدر در این کشور یک ستراتیژی واحد وجود ندارد.

جان سوپکو این مساله را در صحبت اختصاصی با رادیو آزادی ابراز کرد.

وی گفت که واشنگتن بیش از هفت ملیارد دالر را در بخش مبارزه با مواد مخدر ضایع کرده است.

سیگار یا اداره سرمفتش خاص امریکا در امور بازسازی افغانستان هشدار می دهد که اقتصاد متکی بر مواد مخدر در این کشور، تلاش های بازسازی را با تهدید رو به رو کرده است.

این اداره می گوید که ایالات متحده امریکا به این مشکل کافی رسیده گی نکرده است .

در گزارش سه ماههء سیگار که به روز پنجشنبه نشر شد، آمده است که امریکا و جامعه جهانی مبارزه با مواد مخدر را در افغانستان تا حد زیاد از نظر دور داشته اند.

جان سوپکو سرمفتش خاص امریکا در امور بازسازی افغانستان پیش از نشر این گزارش به روز سه شنبه در صحبت اختصاصی با رادیو آزادی گفت که یک ستراتیژی واحد در راستای مبارزه با مواد مخدر وجود ندارد.

وی افزود که ایالات متحده امریکا بیش از هفت ملیارد دالر را در امر مبارزه با مواد مخدر در افغانستان ضایع کرده است .

" ما بیش از هفت ملیارد دالر را در بخش مبارزه با مواد مخدر ضایع کرده ایم. آیا وظیفهء کسی در وزارت های دفاع و خارجه و اداره انکشاف بین المللی امریکا با این حقیقت که آن ها در مبارزه با مواد مخدر در سیزده سال اخیر ناکام شدند، متاثر گردیده است ، نخیر."

ادارهء سر مفتش خاص امریکا در امور بازسازی افغانستان می گوید، با وجود گزارش های بخش استخبارات وزارت دفاع که گفته می شود امریکا هر سال صرف به ارزش حدود 12.7 میلیون دالر تریاک را ضبط می کند، در تلاش های تنفیذ قانون در بخش مبارزه با مواد مخدر نزدیک به سه ملیارد دالر مصرف شده است .

سوپکو در عین حال به اظهارات رییس جمهور اشرف غنی نیز اشاره نمود که در سال 2003 زمانیکه وزیر مالیه افغانستان بود گفته بود، این خطر موجود است که بدون کمک بین المللی افغانستان به یک کشور مافیای مواد مخدر تبدیل شود.

سر مفتش خاص امریکا در امور بازسازی افغانستان گفت که تجارت مواد مخدر رابطهء مستقیم به تمویل شورشیان دارد.

جان سوپکو گفت، وی در این مورد نگران است که اردوی امریکا از دسترسی حمایت کننده های شورشگران به قرار داد های حکومتی جلوگیری نکرده است.

وی در گزارش نوشته است، این حقیقت او را آشفته نموده است که حکومت امریکا از معلومات محرم برای بازداشت و حتی کشتار افراد مرتبط با شورشیان در افغانستان استفاده می کند، اما ظاهرآ از استفاده این معلومات در راستای مانع شدن این افراد برای به دست آوردن قرارداد ها از جانب حکومت امریکا خودداری می ورزد.

سوپکو در ادامهء صحبت اش با رادیو آزادی گفت که فساد اداری در افغانستان یک مشکل جدی است.

او از ایالات متحده امریکا و حکومت افغانستان خواست که به این مشکل رسیده گی کنند.

جان سوپکو سرمفتش خاص امریکا در امور بازسازی افغانستان می گوید:

"مشکل مواد مخدر حل نخواهد شد ، فساد اداری از بین نخواهد رفت، اگر ما به آن رسیده گی نکنیم و با این حقیقت مقابله ننماییم، این پدیده، این کشور فقیر را تضعیف خواهد کرد."

در گزارش تازهء ادارء سرمفتش خاص امریکا در امور بازسازی افغانستان آمده است که حد اوسط مصرف تخریب یک هکتار زمین کشت کوکنار بالغ به هفتاد و سه هزار و ششصدو هشت 73،608 دالر می شود .

در گزارش به این مساله بر اساس قرار داد وزارت دفاع امریکا به ارزش 695.3 میلیون دالر با یک شرکت خصوصی به نام دیان کورپ بین سال های 2004 و 2009 اشاره شده است.

در این گزارش هم چنان آمده است که کار و بار تریاک، تا چهارصد و یازده هزار شغل ایجاد می کند.

جان سوپکو پیش از این گفته بود که کشت کوکنار درسال 2013 درافغانستان دوبرابرِ سال 2007 بود.

XS
SM
MD
LG