لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۳۳

برخی از تندروان آسیای میانه، بیعت شان را از ابوبکر البغدادی اعلان کردند


بوبکر البغدادی رهبر گروهء موسوم به دولت اسلامی
بوبکر البغدادی رهبر گروهء موسوم به دولت اسلامی

برخی از تندروان مسلح کشور های آسیای میانه، بیعت شان را از گروه موسوم به دولت اسلامی و ابوبکر البغدادی رهبر این گروه اعلان کردند.

در یک نوار ویدیویی که در شبکه های اجتماعی نشر شده ، دیده می شود که جنگجویان ازبِک لواء موسوم به امام بخاری به البغدادی بیعت می کنند.

با آنکه در نوار ویدیویی نشر شده در شبکه های اجتماعی ، دیده می شود که برخی از افراد مسلح ازبک بیعت شان را به گروه دولت اسلامی و رهبر این گروه ابوبکر البغدادی اعلان می کنند اما به نظر نمی رسد که لواء موسوم به امام بخاری با گروه دولت اسلامی یک جا شده باشد.

در این نوار که به روز چهارشنبه نشرشد ، دو جنگجوی ازبِک صحبت می کنند.

این افراد که خود را ابوحَفص الازبکی و سعد الازبکی معرفی می کنند ، می گویند که از ماوراءالنهر آمده اند.

جنگجویان لواء امام بخاری در جنگ جاری سوریه سهم دارند و در صفوف النُصره جبهه جدا شده از القاعده بر ضد رژیم بشار اسد می جنگند.

این گروه در انترنت هم فعال بوده و چندین بار نوار های ویدیویی جنگجویان اش را از جنگ سوریه نشر کرده است.

تا حال این روشن نیست که برخی از جنگجویان لواء امام بخاری چرا بیعت خود را به گروه دولت اسلامی و رهبر این گروه ابوبکر البغدادی اعلان کرده اند اما چنین به نظر می رسد که اختلافات ذات البینی و تبلیغات در مورد پیشرفت گروه دولت اسلامی در عراق و سوریه ، مسیر این جنگجویان آسیای میانه را تغییر داده است.

پیش از این هم برخی از جنگجویان گروه موسوم به صَبری که در جنگ علیه حکومت سوریه در شهر های حُمص و حَمَا شرکت داشتند نیز به گروه دولت اسلامی بیعت شان را اعلان کرده بودند.

نوار ویدیویی در مورد موجودیت جنگجویان ازبک در صفوف گروه دولت اسلامی در حالی نشر می شود که نگرانی در کشور های آسیای میانه در مورد تهدید که از سوی این گروه متوجه است و ادیالوژی تندروانه آن رو به افزایش است.

XS
SM
MD
LG