لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۳۹

"غرب و امریکا نتوانستند، توقعات مردم افغانستان را بر آورده سازند"


رییس جمهور سابق افغانستان حامد کرزی روابط کشورش را با واشنگتن به یک کودک تشبیه می کند که با یک پهلوان قدرتمند رو به رو شده است.

به گفته وی این پهلوان کودک هفت ـ هشت ساله را در سرک ها مورد ضرب و شتم قرار می دهد و این کودک چاره دیگر به جز از فریاد زدن ندارد:

" من به جز از بلند کردن صدا راه دیگری برای نجات افغانستان از بی اعتدالی، خشونت و بد رفتاری حضور قوای خارجی نداشتم و باید با صدای بلند فریاد می زدم و با استفاده از حربه بیان برای جلوگیری آنها هشدار می دادم. "

حامد کرزی که 13 سال رییس جمهور افغانستان بود در مصاحبه اختصاصی خود با رادیو آزادی در چندین ساحه بر غرب تنقید نمود. او گفت می خواست غرب با پیام کمک و آزادی به افغانستان بیاید، اما این توقع برآورده نشد.

به گفته آقای کرزی مهمترین چیز نادیده گرفتن پناه گاه های تروریستان در خاک پاکستان بود. او اظهار داشت در ملاقات های خصوصی مقامات غربی تصدیق می کردند که این پناه گاه ها در پاکستان وجود دارند، ولی سعی می کردند بر آن پرده بی اندازند و حتی از افغانها خواهش می کردند، که در این مورد خاموشی اختیار کنند و وقتی که او صحبت کردن را در این مورد آغاز کرد روابط متشنج شد.

آقای کرزی می گوید او احساس کرد که امریکا منافع وسیعتری دارد و او سعی می کرد که در تلاش های امریکا برای رسیدن به منافع خودش، منافع افغانستان پامال نشود.

نظر به بیانات آقای کرزی در موافقتی که در سال 2012 ا ترتیب شد، امریکا تعهد نمود که اگر افغانستان مورد تعرض قرار بگیرد از آن دفاع خواهد کرد، اما وقتی که حملات از پاکستان بخاک افغانستان صورت گرفت امریکا نه تنها بر علیه آن اقدام نکرد بلکه کوشش نمود که آنرا پنهان و یا رد کند. او گفت بعد از این حوادث او در مورد نیت امریکا شک پیدا کرد و از این رو پیمان امنیتی را امضا نکرد.

ولی آقای کرزی گفت نمی تواند ماموریت نظامی تحت رهبری امریکا را در افغانستان کاملاً ناکام عنوان کند:

" من نمی توانم آنرا کاملاً ناکام بخوانم، ولی می توانم بگویم این ماموریت چیزی را که ما توقع داشتیم برای ما نیاورد. "

آقای کرزی همچنان بر خالیگاه ها در برنامه های بازسازی امریکا و جامعه جهانی در افغانستان انتقاد کرد و گفت این برنامه های آنها منبع فساد اداری و جدایی در بین مردم این کشور شده بود.

رییس جمهور سابق افغانستان گفت در آغاز او خود را دوست بزرگ غرب و حامی حضور آنها حساب می کرد، حالا هم خود را دوست بزرگ غرب حساب می کند، ولی همراه با ملاحظات.

XS
SM
MD
LG